Verslo barjerai: ar moterims jie aukštesni?

Lietuvoje yra užregistruota bene 269 tūkst. veikiančių įmonių, kurių mažiau nei pusė įkūrėjos ar savininkės – moterys. Tačiau ir šiomis dienomis, kai feminizmo bangos judėjimai sulaukia ne tik dėmesio, bet ir progreso, moteriškai lyčiai dar vis tenka susidurti su stereotipų spraga, kai keliami didesni lūkesčiai ar sudėtingesni barjerai.

Asociatyvi nuotrauka. Ingridos Berdikšlytės nuotraukaAsociatyvi nuotrauka. Ingridos Berdikšlytės nuotrauka

Šios moterys išdrįso realizuoti savo idėjas bei įkvėpti kitas. Savo patirtimi pasidalins Gintarė Černiauskaitė trimačiu būdu spausdinamų įtvarų įmonės „Creatus“ įkūrėja bei patarimus ir įžvalgas pateiks „Woman Go Tech“ pirmosios mentorystės ir konsultacijų programos Lietuvoje skirtos merginoms ir moterims, siekiančioms karjeros technologijų sektoriuje programos vadovė Diana Česonytė.

Anot pašnekovių, neužtenka apsiauti aukštakulnius, išsipustyti, pamosikuoti diplomu ir jau vadovauti įmonei. O tai viena iš dažniausiai vartojamų stereotipų retorikos rūšių, jog moters išvaizda, o ne gebėjimai nulemia sėkmę. Kita, jog verslui netinkamos savybės: silpnumas ir jautrumas yra moterų kraujyje. Toks konservatyvus mąstymas, dar vis pozicionuoja tam tikroje verslo aplinkoje ir yra vienas iš pirmųjų barjerų, kurį turi pereiti moteris bandydama įrodyti, kad ji turi ne tik ambicijų, bet ir gebėjimų, įgūdžių kurti ir vadovauti. Pasak technologijų srities mentorystės ir konsultacijų programos vadovės Dianos Česonytės –  natūralu, jog Lietuvoje moterims patekti į verslo aplinką yra sudėtingiau, o ypač jei tai „nemoteriška“ sritis, pavyzdžiui, IT sektoriaus plėtojimas.

„Statistiniai duomenys rodo, jog vadovaujančiose pozicijose dabar yra mažiau negu 6% moterų Lietuvoje. Tai yra tikrai nedidelis procentas, juk 6% net nesiekia dešimtadalio, o kiek galėtų būti galimybių. Taigi, į verslą patekti yra tikrai sunku, nes konkurencija yra didesnė ir tam, kad įsitrauktume neužtenka vien tik ambicijų, bet reikia ir labai daug pastangų“, – teigia Diana Česonytė pridurdama, kad tų pastangų stinga ypač tada, kai konkurencijos lauke jau šmėžuoja patirties įgiję verslininkai.

Pradžia visiems vienodai sunki

Tiek Lietuvos, tiek pasaulio dėmesio (tokių šalių kaip Jungtinės Amerikos Valstijos, Italija, Olandija) ir  apdovanojimų sulaukusi Gintarė Černiauskaitė „Creatus“ įmonės vadovė prisimena pirmuosius bandymus ir iššūkius, kuriuos įveikus uždirbtas sėkmingai nuo 2015 m. veikiantis verslas.

„Kai aš pradėjau, nuo nulio, na kiek tu gali turėti, ką tik baigęs universitetą? Tai reikia daryti, tam tikrus juodesnius darbus, kad tuos pinigus užsidirbtum, pagalvoti, kaip  taupyti, nes labai svarbu susikurti savo viziją. Manau, kad pradžia yra pakankamai sudėtinga, būtent dėl to, kad daugiau Lietuvos versle yra tų vyresnių vyrų ir ne visą laiką priima jaunas, ypač moteris, kaip už sau lygias. Viena iš klaidų ir yra iš karto norėti būti lygiai su vyrais. Negali iš karto prašyti būti lygi, bet tu gali elgtis su jais, kaip su lygiais ir jie po kiek laiko pradės su tavimi elgtis taip pat“, –  atvirauja Gintarė Černiauskaitė.

Pritardama, Diana Česonytė pastebi, kad pačios moterys žinodamos tuos stereotipus varžo save „manau, kad svarbiausia einant į tas sritis, kur labiau yra dominuojama vyrų, moteris dažnai susiduria su, nenoriu vadint žodžio diskriminacija, bet su kitokiu požiūriu į kitą lytį, tai šitoj vietoj moteris neretai mato du variantus: pasiduoti ir priimti asmeniškai, neparodant savo žinių ir dažnai pasiduodama net nepabandžius iki galo, nes neišdrįsta, nes nežino kaip, ir vienintelė išeitis dažniausiai yra nekonfliktuoti”, – pastebi pašnekovė.

Spragą galima užglaistyti drąsa

Neužtenka įtikinti, kad tavo idėja yra verta dėmesio. Kuriant nuosavą verslą kiekvienas, nepaisant lyties, susiduria tiek su finansiniais, tiek emociniais iššūkiais. Tačiau kokios dažniausiai daromos klaidos bei kaip jas reikėtų taisyti, siekiant ne tik įkurti verslą, bet ir užglaistyti tą stereotipų spragą? Verslininkė Gintarė įžvelgia, kad „kiek mes būtume protingos, mes turime pirmiausia parodyti smegenis, bet kad jas parodytum, reikia kažkiek susipažinti su aplinka, tam tikrų konferencijų arba susitikimų vienas prie vieno. Dar pridurčiau, kad galų gale, reikia atrodyti atitinkamai, ar tu būtum gamykloje, ar tu būtum verslo susitikime ir reikia gerbt vieni kitus, tai nereikia galvoti, kad visi vyrai yra blogi ir čia mūsų nesupranta, jeigu tu juos gerbsi tada ir jie tave gerbs. Jeigu tai darysi tiesiog šiaip, tai dings visas noras bei  motyvacija“, –  pataria Gintarė Černiauskaitė.

Ta didžiausią spragą būdingą moterims, mentorystės programos vadovė siūlo užglaistyti įrodant idėjos potencialą ne tik ryžtu ir ambicijomis, bet ir logiška strategija bei pasiruošimu. „Kai jau pradedama kalbėti iš savo perspektyvos, nesistengiant įtikti ir parodant, tas žinias, supratimą, įdirbį, patirtį, o ypač detalų planą, kaip viskas bus įgyvendinama, tuomet aplinka kalba visai kitaip. Viskas prasideda nuo to, kaip mes patys save vertinam, kaip mes pradedam komunikuoti ir tuomet aplinka įvertindama visus galimus scenarijus, analogiškai keičiasi”, įžvelgia Diana Česonytė, pridurdama, kad emociniai iššūkiai ypač sustiprėja, kai susirenka gausa darbų ir tas startuolis tampa apipintas nežinomybės.

Taigi, kokie stereotipai ar barjerai pasitaikytų, siekiant įkurti verslą, labai priklauso ir nuo pačių moterų. Jeigu tikslingai, drąsiai bus išreiškiama nuomonė, parodomos žinios ir ryžtas, nesibaiminant, ką kiti apie tai pagalvos ir laikantis strategijos – tos pinklės bus tokios pačios kaip ir visiems.

Patalpinta: Lietuvoje, Naujienos