Madinga Lietuva – misija įmanoma?
Mados tinklaraščiai, instagramas, žurnalai, stiliaus konsultacijos internetu ir dažnai kintančios aprangos tendencijos – taip atrodo mada pastaraisiais metais, kai neįtikėtinai išpopuliarėjo naujosios medijos. Atrodyti stilingai tapo neatsiejama šiandienos gyvenimo dalimi – tuo vadovaujasi ne tik žmonės, dirbantys mados srityje, bet ir ta visuomenės dalis, kuri neturi nieko bendro su mada.
Lietuva ilgai negalėjo lygiuotis su mados sostinėmis (Paryžiumi, Milanu, Londonu ar Niujorku) ir buvo nuo jų nepavejamai atsilikusi: tai, kas užsienyje buvo sutinkama su nuostabos bei susižavėjimo šūksniais, Lietuvoje buvo smarkiai kritikuojama. Gyventojai prunkštelėdavo pamatę plėšytus džinsus, ryškios spalvos kailinius, permatomus batus ar masyvius papuošalus. Tačiau atrodo, kad Lietuvai atėjo pokyčių metas: vis dažniau įvairiuose salonuose galime išvysti mados žurnalus, elegantiškai numestus ant arbatinio stalelio ir laukiančius, kol juos pravers užklydęs praeivis, vis garsiau girdime stilistų bei dizainerių balsus, diktuojančius apie ateinančių metų mados tendencijas ir prašančių liautis daryti esmines klaidas, vis drąsiau į mūsų visuomenę žengia ir mados tinklaraštininkai bei instagrameriai, kurių pikas užsienyje prasidėjo jau prieš keletą metų, tačiau Lietuvoje jų nuomonė pradedama išgirsti tik dabar.
Studijuoja madą Paryžiuje
Gabrielė Kulpytė, įgijusi vidurinį išsilavinimą Lietuvoje, persikėlė studijuoti mados marketingo į Paryžių. Šį miestą, alsuojantį mada, mergina išsirinko ne veltui: pasak jos, tokio tipo studijų Lietuvoje apskritai nėra, tad ir karjerą čia padaryti būtų sudėtinga. „Darbo mados srityje gimtojoje šalyje neįsivaizduoju – ši sritis mūsų valstybėje apskritai nepakankamai išvystyta, o ir darbo pozicijų nėra“, – teigia G. Kulpytė.
Studentė neigia mitą, kad Paryžiuje, mados sostinėje, kiekvienas praeivis atrodo tarsi nužengęs iš mados žurnalo viršelio. Anot jos, paprasti žmonės rengiasi neišskirtinai, yra ganėtinai konservatyvūs ir senamadiški. „Stilingų žmonių, žinoma, yra kur kas daugiau nei Lietuvoje, tačiau pastebėjau, kad patys turistai čia yra tie, kurie mėgsta rengtis ekstravagantiškiau. Kad ir aš pati, kai turiu fotosesiją ir apsirengiu ryškiau, susilaukiu nemažai praeivių žvilgsnių“.
Pati G. Kulpytė tinklaraščio rašymą pristabdė dėl studijų bei darbo, tačiau pripažįsta, kad ir šios srities atstovai nėra ypatingai vertinami Paryžiuje, kaip dažnas gali įsivaizduoti: „Mano manymu, stilistai susilaukia pripažinimo, tačiau tinklaraštininkai – ne itin. Žmonės čia nelabai domisi internetinėmis įžymybėmis, jiems labiau rūpi tikrasis mados pasaulis“.
Naujųjų medijų atstovės požiūris pozityvus
Kamilė Dambrauskaitė, mados tinklaraščio autorė, aktyvi instagramerė ir mados renginių dalyvė, nusiteikusi kiek optimistiškiau ir tikina, kad įdėjus daug darbo, Lietuvoje iš mados galima užsidirbti, tačiau ar įmanoma pragyventi – vertas susimąstymo klausimas. „Tikrai žinau dizainerių, kurie puikiai išgyvena iš to, ką daro, tačiau modeliams ar mados tinklaraštininkėms vien iš šios veiklos išgyventi būtų gana sunku“. Pati K. Dambrauskaitė teigia, kad jai šiuo metu pragyventi vien iš mados – neįmanoma. Pasak jos, Lietuvos dizaineriai už pasirodymą kolekcijų pristatymuose moka po 30–40 eurų, pelnas iš instagramo – 40–90 eurų. „Žinoma, viskas labai priklauso nuo mėnesio. Modelio darbas taip pat kaip ir tinklaraštininkės: būna savaitė, kai gauni įvairių pasiūlymų ir dalyvauji renginiuose beveik kasdien, o vėliau apie dvi savaites visiškai ramu“.
„Dirbti instagrame pradėjau 2016 metais, o pelną iš to ėmiau gauti tik 2018. Tai parodo, jog dvejus metus sunkiai dirbau be jokio atlygio ar pripažinimo. Vieniems gali pasirodyti lengva, tačiau visus metus be sustojimo kelti stilingas ir įdomias nuotraukas kiekvieną dieną ir nepritrūkti idėjų kartais yra tikrai sunku. Manau, jog norint įsitvirtinti šioje srityje, svarbiausia tikrai tikėti savimi bei visur ieškoti galimybių“, – savo istoriją atskleidžia K. Dambrauskaitė.
Karjerą mados srityje tinklaraštininkė pradėjo dar gyvendama Šiauliuose, o šis miestas, anot jos, su mada neturi visiškai nieko bendra. Nepaisant to, būdama 11-oke, mergina dirbdavo kaip stilistė/modelis vienoje geriausių šio miesto prabangių drabužių bei aksesuarų parduotuvėje ir rašydavo straipsnius vienam didžiausių prekybos centrų keletą metų be jokio atlygio. Tačiau Kamilė pripažįsta, kad norint pasiekti aukštumų karjeroje, svarbiausia yra tikrai tikėti savimi ir tuo, ką darai: „Puikiai prisimenu, kaip prieš keletą metų paprašiusi mamos mane nufotografuoti, išgirsdavau atsidusimą ir žodžius „Kiek tu gali tai daryti? Kam tau reikia tų nuotraukų?” O aš tiesiog kartodavau, jog man tai labai patinka ir kažkada žmonės man už tai mokės pinigus. Būtent tai, nors ir nepilnu tempu, dabar ir vyksta mano gyvenime“.
Lietuvos pažanga mados srityje – akivaizdi. Čia vis dažniau surengiami drabužių kolekcijų pristatymai, mados savaitės, žmonės nebesidrovi senamiestyje daryti fotosesijų, nors pro šalį praeina šimtai žmonių. Vis dėlto, internetą bandantiems užkariauti tinklaraštininkams pragyventi iš mados dar sudėtinga: nors pripažinimo susilaukia, tačiau realaus pelno taip ir neapčiuopia. Čia, Lietuvoje, kaip ir Paryžiuje labiau vertinami didelius darbus nuveikę stilistai ar dizaineriai.