Mados tinklaraščiai Lietuvoje: pomėgis, gyvenimo būdas ar verslas?

Mados tinklaraštininkai – pavyzdys, kaip pomėgį paversti pelningu verslu. Autorės nuotr.
Mados tinklaraštininkai – pavyzdys, kaip pomėgį paversti pelningu verslu. Autorės nuotr.

veidais puoštus plakatus praeiviai mato parduotuvių vitrinose. Jie pristato savo kurtas drabužių kolekcijas ir šypsosi iš pirmųjų eilių mados savaičių fotografams. Jie įprato matyti save televizijos laidose, reklamose ir spalvotuose žurnaluose šalia muzikos ir kino žvaigždžių. Jie turi savo srities apdovanojimus, rėmėjus, agentus ir pelningą profesiją, kurios prieš dešimtmetį dar iš viso nebuvo. Jie – mados tinklaraštininkai.

Tinklaraščių rašymas – XXI amžiaus suteikta galimybė dalintis savo nuomone su plačiąja interneto naršytojų bendruomene. Ja pasinaudojo ir mados mėgėjai, virtualiojoje erdvėje pradėję skelbti kasdienio savo aprangos stiliaus nuotraukas, drabužių ir aksesuarų pirkinių sąrašus, grožio patarimus, garsenybių stiliaus ar naujų mados namų linijų pristatymų aptarimus.

Sulaukę milžiniško skaitytojų dėmesio, tinklaraštininkai buvo pastebėti ir mados elito. Bendradarbiaudami su pasaulinio garso mados namais, populiariausiais stiliaus žurnalais ir aksesuarų bei kosmetikos gamintojais tokie tinklaraštininkai šiandien gali drąsiai sakyti, jog savo pomėgį jie sėkmingai pavertė gyvenimo būdu ir, galų gale, verslu, tapusiu pagrindiniu jų pragyvenimo šaltiniu. Taip mados tinklaraštininkai gyvena pasaulyje. O kaip jiems sekasi Lietuvoje?

Mados tinklaraščiai jau tapo pastebimi

Ko gero, Lietuvoje mados tinklaraštininkai, teisingiau būtų sakyti „tinklaraštininkės“, nėra nematomi. Štai devyniolikmetė ekonomikos studentė Daria Tupčaja, mados tinklaraščio „Luscious style“ autorė, svečiuojasi 2014 metų vasario mėnesio žurnalo „Panelė“ puslapiuose. Mergina teigia, kad nuo to laiko, kai 2010 metų pabaigoje ji pradėjo rašyti tinklaraštį, šie gerokai pakito: „Dabar lietuviškų mados tinklaraščių daug daugiau ir jie patobulėjo, tapo profesionalesni. Tinklaraštininkai aktyviai dalyvauja mados renginiuose, dauguma vyksta į mados savaites, todėl tampa labiau matomi. Žmonės pamažu supranta, kas yra tie mados blogeriai ir pradeda jais domėtis“.

„Luscious style“ autorė sako, kad sulaukia ir vis daugiau įmonių bendradarbiavimo pasiūlymų: „Tai dažniausiai būna internetinės drabužių bei aksesuarų parduotuvės. Jos atsiunčia apdarų ar aksesuarų, o aš visą tai pristatau savo skaitytojams“. Tačiau paklausta, ar, jos nuomone, įmanoma, kad lietuviškas mados tinklaraštis taptų vieninteliu jį rašančiojo pragyvenimo šaltiniu, Darija tvirtai atsako, kad šiuo metu tikrai ne. Ji mano, jog ateityje viskas gali pasikeisti, bet nesitiki iš to uždirbti milijonų.

„Tinklaraščio rašymas man – gyvenimo būdas. Gyvenu kartu su juo. Mintyse nuolatos sukasi naujų įrašų, drabužių derinių idėjos, kuriomis nekantrauju pasidalinti su savo skaitytojais“, – pasakojo mados tinklaraštininkė.

Lietuvoje – gerai, bet Latvijoje – dar geriau

Vilniuje informologiją studijuojanti Toma Muznikaitė, mados tinklaraščių skaitytojų žinoma kaip „Fill the City“ autorė, neslepia, kad tinklaraštis jai yra ne tik pomėgis, gyvenimo būdas, bet ir papildoma galimybė užsidirbti. 2011 metų spalį sukurti tinklaraštį ją paskatino ne kas kita, o laisvo laiko perteklius: „Pradėjusi studijuoti turėjau daug laisvo laiko, tad jį išnaudoti nusprendžiau rašydama blogą. Ilgainiui tai tapo mano kasdienio gyvenimo dalimi“.

Tinklaraštininkė užsiminė, kad šis hobis jai padėjo susirasti nemažai bendraminčių, su kuriomis vėliau įkūrė „SQUARE“ projektą – mados tinklaraštininkių susivienijimą. „Jis gimė dėl noro augti, organizuoti renginius ir užsidirbti“, – pasakojo mergina.

Toma džiaugiasi, kad šį troškimą sėkmingai įgyvendina ir „Fill the City“ rašymą papildo įvairiomis veiklomis, kurios atneša finansinę ir materialinę naudą bei turiningą laisvalaikį. „Kaip „Fill the City“ autorė buvau pakviesta rašyti avalynės tinklo „Deichmann“ tendencijų blogą. Kas mėnesį gaunu atlygį, o kiekvieną sezoną „Deichmann“ palepina 4-5 poromis batų“, – pasakojo mados tinklaraštininkė, paklausta apie įvairių įmonių bendradarbiavimo pasiūlymus. – „Šiuo metu „SQUARE“ projektas dirba su greitosios mados tinklu „Lindex“, todėl turime galimybę kas mėnesį iš šios parduotuvės išsirinkti mums patinkančių drabužių“.

T. Muznikaitė teigė, kad dažnai sulaukia ir trumpalaikių bendradarbiavimo pasiūlymų: „Teko dirbti su „atraskgrozi.lt“, „L‘oreal“ ir „Maybeline NY“, labai graži draugystė užsimezgė su „Bioeco“ natūralios kosmetikos namais, taip pat „Uogauoga“ kosmetika, internetine drabužių parduotuve „Oasap.com“.

Kaip „Fill the City“ autorė Toma yra kviečiama į daugelį renginių: „Mados injekciją“, „Mados infekciją“, parduotuvių atidarymus, filmų premjeras, dizainerių kolekcijų pristatymus. „Didžiausias įvertinimas man buvo kvietimas į Ramunės Piekautaitės kolekcijos pristatymą“, – savo sėkme dalijosi mados tinklaraštininkė. Apibendrindama savo pasiekimus ji pridūrė: „Rašydama tinklaraštį ir uždirbu, ir apsirengiu, apsiaviu, ir dar apsilankau renginiuose“.

Nors suteiktomis progomis ir galimybėmis Toma nesiskundžia, vis dėlto kalbėdama apie Lietuvos mados tinklaraštininkės patirtį užsimena apie turėtą galimybę ją palyginti su tuo, kas šioje srityje vyksta kaimyninėje Latvijoje.

„Lietuvoje paprastai mes, tinklaraštininkai, kaip ir žurnalistai ar fotografai, norėdami patekti į renginį pildome akreditacijos anketas ir laukiame kvietimo, o jo sulaukę turime glaustis salės kampe ir apie sėdimas vietas galime tik pasvajoti. O štai Rygos mados savaitės organizatoriai visą „SQUARE“ komandą, keturias mados tinklaraštininkes iš Lietuvos, buvo pakvietę atvykti į Rygą. Jie parūpino gyvenamąją vietą, maitinimą, transportą, vietas pirmojoje eilėje kolekcijų pristatymų metu“, – įspūdžiais dalijosi T. Muznikaitė. Ji taip pat užsiminė, kad Lietuvos tinklaraštininkės Rygoje gavo asmeninį kvietimą į renginį, kuriame rinkosi tik žurnalų redaktoriai, šalies elitas ir lojalūs mados namų klientai.

„Tad tarp tokių žmonių mes, stileivos iš Lietuvos, sėdėjome pirmoje eilėje!“ – sužavėta Toma neslėpė, kad iš kelionės visa „SQUARE“ komanda grįžo gavusios daugiau pasitikėjimo, kupinos neišdildomų įspūdžių ir siekio, kad Lietuvoje tinklaraštininkai būtų taip vertinami kaip Latvijoje.

Naujieji nuomonių lyderiai

Bendradarbiauti su Lietuvos mados tinklaraščiais ir jų autoriais UAB „Deichmann avalynė“ pradėjo nuo 2013 metų pavasario. Įmonės Viešųjų ryšių ir prekybos administravimo koordinatorė Eglė Melninkaitė paklausta, kas paskatino atkreipti dėmesį į Lietuvos mados tinklaraštininkes, paminėjo tokio bendradarbiavimo patirtį užsienyje, per pastaruosius metus išaugusį socialinės žiniasklaidos Lietuvoje populiarumą, tinklaraščių turinio tobulėjimą ir augančias jų skaitytojų gretas. „Mūsų „Trendblog“ (tendencijų tinklaraštis – liet.) projektas – papildomas komunikacijos kanalas, suteikiantis galimybę pateikti informaciją tiek apie „Deichmann“, tiek apie mados industriją kitaip, asmeniškiau,“ – apie projektą pasakojo įmonės atstovė.

Kalbėdama apie bendrą lietuviškų mados tinklaraščių padėtį ir jų veiklos pokytį per keletą pastarųjų metų, E. Melninkaitė pastebėjo pokyčius į gera: „Palaipsniui vis daugiau įmonių atranda mados tinklaraščius, įžvelgia, kad mados tinklaraštininkai Lietuvoje – tai kylančios „mados žvaigždės“, naujieji nuomonių lyderiai“.

Lygindama įmonių bendradarbiavimo pasiūlymų pobūdį ir apimtis su mados tinklaraščiais užsienyje, UAB „Deichmann avalynė“ atstovė pažymėjo, kad Lietuvoje susidomėjimas jais kol kas mažesnis: „Menkai analizuojami pačių tinklaraštininkų poreikiai. Kol kas apskritai labiau priimta investuoti į tradicines reklamos priemones, o ne į santykių kūrimą su plačiu nuomonių lyderių spektru“.

Turbūt jau galima pasidžiaugti, kad Lietuvoje turime mados tinklaraštininkų, kurių hobis jiems jau neša materialinę naudą ir turiningą laisvalaikį. Tiesa, verslu šį reiškinį vadinti kol kas ankstoka. Bet kai viskas taip greitai keičiasi, nežinia, ar daug liko laukti, kol „profesijos“ eilutėje oficialiai bus galima įrašyti „mados tinklaraštininkas“.

Patalpinta: Naujienos, Žiniasklaida