Elektroninių knygų perversmas – dar negreit

Dažnas leidybą apibrėžtume kaip nepelningą verslo sritį, net nežinodami, kas tai iš tiesų yra. Daugiau apie leidybos verslo „užkulisius“, dabartinę bei būsimą leidyklų padėtį buvo galima sužinoti diskusijoje, vykusioje Knygų mugėje.

knygu-verslasKnygos Lietuvoje palyginti pigios, tikina leidėjai. Autorės nuotr.

Diskusijoje dalyvavo Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto profesorius Remigijus Misiūnas, Aurimas Mikalauskas – audioknygų leidėjas, knygų platinimo įmonės vadovas Vidmantas Čičelis, leidyklos „Kitos knygos“ vadovas Gediminas Baranauskas ir verslo literatūros knygų leidėjas Darius Radkevičius. Diskutuojant buvo mėginama atsakyti į pagrindinius klausimus: ar leidyba apskritai yra verslas, kaip ji keisis ir ar ją užvaldys naujosios technologijos.

Leidyba šiandien yra ne vien tik knygų spausdinimas. Leidykla taip pat rūpinasi ir knygų reklama, jų platinimu, elektroninės knygų parduotuvės priežiūra ir tvarkymu, savo knygynėlio išlaikymu bei administravimu. Pažvelgus iš šalies, atrodo, kad tai yra nepelningas verslas, o gal apskritai, tai nėra verslas. Tačiau diskusijos dalyviai išsakė tvirtą nuomonę: „Leidyba yra verslas, tačiau skirtas ne kiekvienam.“ O prof. R. Misiūnas sako, jog leidyba – tai verslas ir kultūra. Šiame versle yra labai svarbus asmeninis požiūris į knygą.

Kalbėdami apie naująsias technologijas, diskusijos dalyviai vieningai sutarė, jog laikui bėgant knygos bus skaitmenizuotos. Verslo knygų leidėjas D. Radkevičius teigia, kad naujosios technologijos suteikia leidėjui galimybę leisti knygas savarankiškai, atsisakant papildomų išteklių, tokių kaip platintojų ar knygynų paslaugos, tačiau kinta leidybos forma, priemonės. Vis dėlto Lietuvos skaitytojai dažniau renkasi popierines knygas, elektroninių knygų Lietuvoje nuperkama vos 1-2 proc. Tikėti ypač greita elektroninių knygų revoliucija nereikėtų, nes viskas vyksta daug lėčiau. Taip pat nepuoselėkime vilčių, jog visos skaitmeninės knygos bus nemokamos. Paklaustas, kaip apibendrintų dabartinį elektroninių ir popierinių knygų santykį Lietuvoje, D. Radkevičius atsako paprastai ir šmaikščiai: „Senas nenusibaigė, naujas negimė.“

Bene aktualiausias klausimas kiekvienam skaitytojui yra knygų kaina. Paklausus diskusijos dalyvių, kaip reikėtų sumažinti knygų kainą, pastarieji tvirtina, kad kainos yra normalios. Pavyzdžiui, D. Radkevičius sako, jog savo knygų kainas jis sulygina su Europos ir Amerikos kainomis, kur rinka yra gerokai mažesnė, ir pastebi, kad Lietuvoje kainos nėra didesnės. Leidyklos „Kitos knygos“ vadovas G. Baranauskas teigia, jog knygos parduodamos gana pigiai, knygynuose daug nukainotų knygų, kurių vis tiek niekas neperka.

Apibendrinant vykusią diskusiją, buvo prieita išvados, jog leidėjams teks prisitaikyti prie naujųjų technologijų, atrasti naujų formų ir priemonių. Pokalbio dalyviai abejoja greita leidybos transformacija, tačiau neslepia, kad viskas kis, tik nežinia, ar tam prireiks dešimties ar šimto metų.

Šis darbas – atlikta bakalauro žurnalistikos studijų programos dalyko „Žurnalistikos žanrai“ užduotis. Vadovė – dr. Jolanta Mažylė.

Patalpinta: Knygos