Žurnalistinio turinio apmokestinimas internete: keletas įžvalgų

Visa Vakarų spauda išgyvena krizę: krentančios pajamos iš reklamos, mažėjantis skaitytojų skaičius, redakcijų taupymas, mažiau investicijų į turinį.

Jei norime, kad vartotojai mokėtų už turinį internete, turime kurti turinį, kuris to būtų vertas, tad taupyti žurnalistų sąskaita - neprotinga, nusprendė Vokietijos dienraštis „Bild“. Shutterstock nuotr.Jei norime, kad vartotojai mokėtų už turinį internete, turime kurti turinį, kuris to būtų vertas, tad taupyti žurnalistų sąskaita - neprotinga, nusprendė Vokietijos dienraštis „Bild“. Shutterstock nuotr.

Amerikos leidėjai, pradedant Rupertu Murdochu, teigia radę atsakymą į tai, kaip tradicinėms medijoms išlikti, gauti pakankamai pajamų veiklai finansuoti. Pasitelkta sena verslo formulė: nepriklausoma, kokybiška žurnalistika turi būti finansuojama iš dviejų pagrindinių šaltinių, t.y. reklamos pajamų ir mokamo turinio. Todėl vis daugiau laikraščių redakcijų apmokestina turinį internete (paywall). Iš amerikiečių sprendimų mokosi Europos leidybos bendrovės.

Prieš metus vienas didžiausių Europoje Vokietijos „Axel Springer“ žiniasklaidos koncernas išsiuntė „Bild“ dienraščio vyriausiąjį redaktorių Kai Diekmanną į JAV. Metus laiko redaktorius su koncerno rinkodaros ir IT vadovais praleido Silicio slėnyje (Silicon Valley) ir mokėsi iš amerikiečių, kaip spauda turi dirbti ir uždirbti internete.

Birželio mėnesį sugrįžęs K. Diekmannas nedelsdamas pranešė naujienas:

1. Redakcija netaupys žurnalistų sąskaita, priešingai – bus dar labiau investuojama į žurnalistinį turinį.

2.  Dienraščio turinys internete bus apmokestinamas.

3. Taikoma lanksti apmokestinimo rinkodara: nuo nemokamų ir vos porą eurų kainuojančių iki kelioliką eurų kainuojančių „Bild“ turinio paketų internete.

Metinės „Axel Springer“ pajamos siekia 3,3 milijardus eurų. Trečdalį šių pajamų jau dabar sudaro pajamos iš interneto.

Vokiečių žiniasklaidos koncernas yra paskelbęs detalių iš savo rinkodaros filosofijos:

1. Kad vartotojas mokėtų už turinį internete, tekstai arba video turi būti patrauklūs vartotojui.

2. Kaina turi būti maža.

3. Mokėjimas turi būti labai paprastas, atliekamas vienu paspaudimu.

4. Kiekvienas popierinio „Bild“ laikraščio pirkėjas gauna nemokamą prieigą prie mokamų paslaugų internete.

Neseniai Oksfordo universiteto atliktas tyrimas parodė, kad už perskaitytas naujienas internete mokėjo 11% respondentų Jungtinėje Karalystėje, JAV, Danijoje, Prancūzijoje ir Vokietijoje. Ispanijoje, Italijoje, Japonijoje už skaitmenines naujienas mokėjo kas penktas apklaustasis. Labiausiai už interneto naujienas nusiteikę mokėti jauni, 25–34 metų respondentai.

Tradicinių medijų turinio apmokestinimo priemonių imasi ne tik didieji Vakarų žiniasklaidos koncernai, bet ir daug mažesnės, su Lietuva ir jos rinka palyginamos šalys. Prieš metus Slovakijoje buvo sukurta „Piano Media“ įmonė, kuri teikia turinio apmokestinimo paslaugas ne tik Slovakijos laikraščiams, bet ir plečia savo veiklą kaimyninėse šalyse.

Mokamos skaitmeninės naujienos skirtos ne plačiai auditorijai, o labiau nišinės. Tai – specifinę auditoriją dominantis, o ne visuotinai internete sklindantis turinys.

Turinį internete jau yra apmokestinę „New York Times“, „Financial Times“, „Time“, „The Economist“ ir kiti didieji pasaulio leidiniai.

Patalpinta: Pasaulyje