Laikraščius išgelbėti gali reklama?
Žiniasklaidoje nuolatos pasirodo nuogąstavimų, kad popierinė spauda po keliasdešimt ar net keliolikos metų išnyks – ją pakeis internetinės naujienos. Geriausiu atveju ji taps tokia brangi, kad ne visi galės sau leisti tokią prabangą. Tikrąją spaudos finansinę padėtį siekė išsiaiškinti projekto „Meistriškumas žiniasklaidoje“ (toliau PEJ – Project for Excellence in Journalism) tyrėjai. Jie įtikino šešias kompanijas, jog jos paviešintų joms priklausančių laikraščių privačius finansinius duomenis.
Išsiaiškinta, kad skaitmeninė reklama vidutiniškai laikraščio biudžetą papildo vienu JAV doleriu (1,3 Lt), kai tuo tarpu spausdinta reklama atneša 7 dolerių nuostolį. Dėl šios priežasties laikraščiai negali kurti nieko novatoriško, kadangi tai dar labiau pablogintų finansinę padėtį.
„Kai kurie su mumis kalbėjusieji atrodė nusivylę ir net nenutuokė, kaip viskas plėtosis toliau“, – sakė PEJ vadovas Tomas Rosenstielis (Tom Rosenstiel). Tačiau jis teigė, kad padėtis pasitaisytų, jei laikraščiai ištrūktų iš senojo modelio ir ieškotų kitų išeičių.
Anot T.Rosenstielio ir kitų PEJ tyrinėtojų, didelį poveikį laikraščių ateičiai gali padaryti verslas, nes sėkmingais laikraščiais tapo pirmieji į skaitmeninį formatą perėję ir pardavimų personalą pakeitę leidiniai. Nors tokie laikraščiai sumenkino laiko patikrintą popierinį modelį ir galėjo netekti daug pajamų, tačiau pokyčiai atnešė naudą.
PEJ darbuotojų pranešime nurodyta, jog tik 40 proc. laikraščių naudoja „išmaniąją“ reklamą ir užsakomąsias reklamas pardavimams pagerinti, visi kiti leidiniai vis dar tikisi, jog netrukus vėl popiulari taps vietos reklama.
Parengta pagal užsienio informaciją