Ateik. Dalyvauk. Išeik

Flashmobas Azerbaidžane, skirtas paminėti Michaelo Jacksono gimtadieniui (2010 m.) Sem Vandekerckhove (Flickr photos) nuotr.
Flashmobas Azerbaidžane, skirtas paminėti Michaelo Jacksono gimtadieniui (2010 m.) Sem Vandekerckhove (Flickr photos) nuotr.

Didžiulė grupė žmonių aikštėje, prekybos centre judančių vienodu šokio žingsneliu. Įdomu? Keista? Erzina? Nesvarbu kokius jausmus tai sukelia, svarbiausia – patraukia dėmesį. Linksmi, dažniausiai pritraukiantys jaunų žmonių minią, judrūs, praeivių dėmesio reikalaujantys trumpi pasirodymai tai – flashmobai.

Pirmasis neįvyko

Flashmobas apibrėžiamas kaip grupė žmonių, kurie į viešą vietą susirenka prieš tai susitarę socialiniuose tinklalapiuose ar telefonu, elgiasi keistai, dažniausiai tam, kad ką nors pašieptų ar pralinksmintų. Pirmasis pasaulyje masinis renginys bandytas rengti dar 2003 metais Jungtinėse Amerikos Valstijose, tačiau nesėkmingai. Renginys neįvyko, kadangi prekybos centras, kuriame turėjo susirinkti minia jaunuolių ir pradėti šokti, sustabdė savo veiklą.

Lietuvoje pirmasis renginys „Sustink kaip vaškas“ įvyko sklandžiai: daugiau nei šimtas žmonių susirinko Vilniuje, Gedimino prospekte. Dalyviai žygiavo, išgirdę sutartinį ženklą sustingo „ėjimo“ pozoje. Šiuo metu pasaulyje flashmobai rengiami tiek viešose vietose, tiek mokyklose, darbovietėse, draugų rate. Šie masiniai renginiai tampa ne tik vienkartiniais, bet ir kasmetiniais, pasikartojančiais įvykiais, pavyzdžiui, nuo 2008 metų rengiama Pasaulinė pagalvių mūšio diena.

Dalyvauti ir organizuoti gali kiekvienas

Norint dalyvauti ar rengti masinį renginį nereikia specialaus pasirengimo, išsilavinimo, įgūdžių. Pakanka sukurti įdomią idėją, turėti prieigą prie interneto. Tuo flashmobų kultūra ir patraukia daugelio žmonių dėmesį, kadangi vieną kartą gali būti dalyviu, kitą – jau organizatoriumi. Abiem atvejais neišsiskiri, esi lygus su lygiais: kartu šoki, dainuoji, sustingsi ir t.t.

Abu – organizatorės ir dalyvės – vaidmenis išbandžiusi Vilniaus universiteto Tarptautinio verslo mokyklos studentė, visuomenininkė Malvina Majauskaitė teigė, jog kartais svarbiausia ne renginio idėja, o žmonių aktyvumas, sugebėjimas improvizuoti, nepasimesti: „Dalyvaudamas ar rengdamas tu nori nenori privalai pasitikėti kartu dalyvaujančiais žmonėmis. Visų pirma, pasitiki, jog jie tikrai susirinks, po to – jog mokės šokio žingsnelius, nesistengs išsiskirti iš minios.“ Malvina yra rengusi, taip pat dalyvavusi masiniuose, kamerinės aplinkos renginiuose ne tik Lietuvoje. Jos manymu žmonės visose šalyse į šį reiškinį reaguoja vienodai: vieni susidomi, kiti suirzta, treti nekreipia dėmesio.

Masinis renginys Madrido metro stotyje. Estrelas e Limóns (Flickr photos) nuotr.
Masinis renginys Madrido metro stotyje. Estrelas e Limóns (Flickr photos) nuotr.

Svarbiausia – pranešti žinią

Nors flahsmobai dažniausiai traktuojami kaip lengvo turinio, trumpi masiniai renginiai, skirti pralinksminti, vis daugiau šių renginių akcijų skirtos kam nors reklamuoti. Lietuvoje, norėdami gauti nemokamą, nuotaikingą reklamą, šiems renginiams patalpas nuomoja ir siūlo prekybos centrai. Užsienyje flashmobai perkeliami į televizines reklamas, pavyzdžiui „T-Mobile“ kompanijos 2010-ųjų šokis traukinių stotyje Liverpulyje.

Malvina mano, jog neįmanoma išskirti flashmobų į reklaminius, skirtus socialinėms problemoms ir pramoginius. Dažniausiai visi šie trys tikslai pritaikomi vienam masiniam renginiui. „Esu dalyvavusi akcijoje, kuomet visi dalyviai turėjo po veidrodėlį ir pamačius sutartinį ženklą visi sužiurome į jį. Šiuo renginiu norėta atkreipti dėmesį į vyraujantį, ypač tarp jaunų merginų, požiūrį „aš negraži, nenormali“, – pasakojo mergina. Ji taip pat kartu su jaunimo teatro trupe rengė masinį renginį Londono priemiestyje, kurio metu ėjo pagrindine miestelio gatve ir kas kelias minutes sustingdavo tam tikroje pozoje. Šia akcija bandė reklamuoti, pranešti, jog mieste vyksta teatrų festivalis. Tad vienu ir kitu atveju buvo bandoma ką nors pranešti. „Žinoma kartais pati nebeatskiriu kur renginys, skirtas pramogai, o kur – reklamai. Tačiau, manau, svarbiausia, jog tai būtų suorganizuota kokybiškai, nebanaliai, linksmai“, – teigė Malvina.

Tad praeidami gatve nesuirzkite pamatę minią žmonių išdarinėjančių įvairius dalykus: šokančius, sustingstančius, besimėtančius sniego gniūžtėmis. Geriau prisidėkite prie išradingos minios, o kitą kartą pats pasiūlykite savo idėją. Juk tam ir skirtas flashmobas – suvienyti žmones bendrai idėjai, judesiui.

Patalpinta: Rašiniai