Janinos Monkutės-Marks muziejaus lankytojams – proga tarptautinius tekstilės dirbinius paliesti rankomis

Kėdainiuose rengiama šiuolaikinio meno ekspozicija „Objektai, kuriuos galima liesti“ siūlo neįprastą galimybę – rankomis palytėti autorių dirbinius bei pajausti tekstilinių audinių ypatybes. Tapytojos, grafikės Janinos Monkutės-Marks muziejaus lankytojai parodoje gali susipažinti su 56 menininkų kūryba.

Viena parodos dalyvių Auksė Guogaitė teigia, kad tarptautinis parodos modelis skatina susipažinti su neįprastomis kūrėjų idėjomis. A. Guogaitės nuotr.Viena parodos dalyvių Auksė Guogaitė teigia, kad tarptautinis parodos modelis skatina susipažinti su neįprastomis kūrėjų idėjomis. A. Guogaitės nuotr.

Anot parodos iniciatorės, Vilniaus dailės akademijos dėstytojos Karolinos Jakaitės, „Pagrindinis parodos tikslas – leisti žmogui nebijoti taip dažnai ekspozicijose sutinkamo užrašo „Eksponatai rankomis neliečiami“. Pasak jos, visi žmogiškieji pojūčiai padeda geriau suprasti autorių ir meną.

Na o parodos kuratorė Aušra Sedlevičiūtė tautiečių darbus pirmiausiai lygina su Japonijos menininkų darbais. Jos nuomone, japonų požiūris į vertybes smarkiai skiriasi nuo europiečių, todėl ir pats menas yra neįprastas: sudėtingi darbai sukuriami naudojant elementarias priemones. A. Sedlevičiūtė teigia: „Japonų kūryba apsiriboja viena tekstilės rūšimi, kai tuo tarpu lietuviai bando panaudoti kuo daugiau medžiagų eksponate. Dėl šios priežasties japonų idėjos sulaukia daugiau žiūrovų palaikymo.“ Muziejaus darbuotoją stebina tai, kad vyresni lankytojai dažniausiai užmiršta apie galimybę paliesti eksponatus, o jaunesnioji auditorija nesąmoningai juos paleidžia iš rankų. Pasak A. Sedlevičiūtės, muziejaus lankytojai dažniausiai teiraujasi apie galerijoje vykstančią modernistinių gaminių prezentaciją. Ji teigia, kad Lietuvoje didesnė muziejų dalis pristato vizualųjį meną, tuo tarpu ši paroda domina lankytojus neįprastais kūriniais bei kitokiu pateikimo būdu.

Kuratorės teigimu muziejaus lankytojus stebina japonų darbų kontrastas. Parodos organizatorių nuotr.
Kuratorės teigimu muziejaus lankytojus stebina japonų darbų kontrastas. Parodos organizatorių nuotr.

Parodoje dalyvauja 56 įvairių sričių menininkai: grafikai, dailininkai, skulptoriai, kaligrafai, dizaineriai. Vilniaus dailės akademijos studentė bei viena iš ekspozicijos autorių Auksė Guogaitė teigia, kad jos sukurtą instaliaciją „Vaikystės įspūdis“ įkvėpė tekstiliniai eksperimentai, kuriems paskaitų metu vadovavo Tekstilės Katedros vedėja Laura Pavilonytė-Ežerskienė. „Džiaugiuosi, kad paroda yra tarptautinė, nes tokios parodos kaip ši leidžia plačiau pamatyti šiuolaikinio tekstilės meno kontekstą bei praplėsti akiratį“, – teigia studentė.

Paprašyta pasidalinti įspūdžiais apie parodą, galerijoje sutikta mokinė pripažįsta, kad idėja įdomi, bet perprasti kūrinius nėra lengva: „Šiuolaikinis meno pateikimo būdas yra įdomesnis, ypač norint patenkinti smalsumą, tačiau kai kurie dirbiniai reikalauja susikaupimo bei vizualaus įvertinimo, tad vertėtų neužmiršti ir paprastos ekspozicinės idėjos.“

Pasak lankytojų, neįprastas kūrinių pateikimo būdas padeda plėsti akiratį. Nuotraukoje – vienas parodos eksponatų, vaikiškas žaidimas, pagamintas iš kulkų. Parodos organizatorių nuotr.
Lankytojai pastebi, kad neįprastas kūrinių pateikimo būdas padeda plėsti akiratį. Nuotraukoje – vienas parodos eksponatų, vaikiškas žaidimas, pagamintas iš kulkų. Parodos organizatorių nuotr.

Janina Monkutė-Marks Kėdainių muziejuje pristato ne tik kitų autorių kūrinius. Galerijoje gausu ir pačios įkūrėjos darbų: ankstyvoji kūryba, liaudies meno simbolika, grafikos kūrinių kolekcijos, gobelenai bei kilimai. Parodoje eksponuojamus dirbinius bus galima pamatyti ilgiau, nei žadėta. Parodą planuojama uždaryti po poros savaičių.

Patalpinta: Kultūra, Naujienos