Apie paslėptą ideologiją animaciniuose filmuose – KF studentų mokslinės draugijos renginyje

Pirmadienį, gruodžio 14 d., Vilniuje esančiame knygyne „MintVinetu“ vyko Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto Studentų mokslinės draugijos (VU KF SMD) renginys „Propagandinių animacinių filmų peržiūra ir diskusija“, skatinęs giliau išanalizuoti vaikams skirtų animacinių filmų prasmes ir reikšmes.

V. Denisenko pasakojo, kaip prie skirtingų valstybių ideologijų pratinti vaikai. VU KF SMD nuotrauka.

Pirmadienio vakarą nepriklausomas skaitytų knygų knygynas  „MintVinetu“ iš šalies galėjo atrodyti kiek neįprastai – sausakimšoje salėje sėdėjo studentai, rimtais veidais žiūrintys į senus animacinius filmus ir juos aptarinėjantys. Tačiau juos domino ne tai, kas paprastai domina vaikus. Studentų ir politikos apžvalgininko, komunikacijos specialisto Viktoro Denisenkos taikiklyje šį kartą atsidūrė šiuose filmukuose slypintys politinės ideologijos ir propagandos užtaisai.

Pasak V. Denisenko, įvairūs ideologiniai ir propagandiniai užtaisai būdingi didelei XX a. vaikams skirtos produkcijos daliai. „Daugiausia tokių pavyzdžių galima aptikti nelaisvų režimų – ypač Stalino Sovietų Sąjungoje ar nacių Vokietijoje – aplinkoje. Tačiau ir kitos valstybės buvo linkusios vienaip ar kitaip įtraukti ideologiją į meną, taip pat ir kūrinius, skirtus vaikams. Pavyzdžiui, JAV galima aptikti nemažai animacinių filmukų, sukurtų XX a., kur aiškinamas „amerikietiško gyvenimo būdo „pranašumas”, – pasakojo V. Denisenko.

Pasak jo, suvokus politinį, ideologinį kontekstą, propagandą galima lengvai pastebėti ir ją tinkamai išanalizuoti. Tačiau kokią įtaką tokia produkcija daro vaikams?

 „Tiksliai į tokį klausimą, ko gero, galėtų atsakyti tik specialistas, galbūt – vaikų psichologas. Tačiau be jokių abejonių galima kalbėti apie bendrą komunikacinį poveikį. Animaciniai filmai vaikui yra vienas iš pasaulio pažinimo šaltinių, pagal juose pateikiamus modelius vaikas mokosi bendrauti, sąveikauti su pasauliu, formuoja savo vertybinę skalę (kas yra gerai, kas blogai) ir pan. Nemanau, kad vaikui propagandinis animacinių filmų poveikis yra koks nors gilus ar esminis, nes jis dar nemoka skaityti giluminių kodų, tačiau nėra didesnių abejonių, kad žiūrėdamas tokius filmukus vaikas įsisavina tam tikrus ideologinius naratyvus bei nuostatas. Ypač nelaisvose valstybėse tokių filmukų siekis gali būti formuoti „ideologiškai teisingą pilietį“ nuo mažens“, – kalbėjo V. Denisenko.

Unikalus renginys neliko nepastebėtas ir susilaukė išties didelio susidomėjimo renginio „Facebook“ paskyroje. Keli tūkstančiai susidomėjusių ir apie 500 dalyvausiančių privertė organizatorius paskelbti registraciją, taip pat dėl gautų asmeninių žinučių ir prašymų – pasižadėti pakartoti renginį ateityje.