Tunkančiai visuomenei – siūlymas viršyti svorį

Dėl degalinių tinklo „Lukoil“ mėsainio reklamos, kurioje sakoma: „Jau geriau viršyti svorį nei greitį“, Valstybinė vartotojų teisių tarnyba pradėjo tyrimą. Degalų įmonės atstovai teigia, kad reklama – humoristinė. Medikai humoro dėl antsvorio epidemijos neįžvelgia.

Dėl šios mėsainio reklamos vartotojo skundo pagrindu Valstybinėje vartotojų teisių tarnyboje pradėtas tyrimas. ELTA nuotr.

Metaforos nereikia suprasti tiesiogiai

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Nesąžiningos komercinės veiklos ir reklamos skyriaus vedėjos Mildos Deimantės duomenimis, vartotojo skundas dėl minėtosios reklamos gautas rugpjūčio 11 dieną. VVTAT kreipėsi į bendrovę „Lukoil“, kuriai nustatytas terminas pateikti paaiškinimą ir argumentus. M. Deimantės teigimu, tokio pobūdžio reklamą vertinti sudėtinga, nes moralės, etiškumo klausimai ir ribos nėra reglamentuoti teisės aktais, teismų praktikos taip pat beveik nėra. Kiekvienas vartotojas dviprasmišką reklamą vertina subjektyviai: vienam ji atrodo neetiška, kitam – linksma.

Ji pabrėžė, kad svarstant reklamą atsižvelgiama ir į tai, kiek vartotojų, kuriems skleidžiama reklama sukėlė nepasitenkinimą, kreipėsi į VVTAT. Pažymėtina, kad metaforos ar perkeltinės prasmės tekstai reklamoje neturėtų būti suprantami tiesiogiai, tokiais atvejais teisės aktai sankcijų nenumato.

Lietuvos komunikacijos agentūrų asociacijos direktorius Gintaras Šeputis minėtąja reklama nesipiktina, tačiau mano, kad reikia vengti dviprasmiškų reklamų. J. Tamulio nuotr.
Lietuvos komunikacijos agentūrų asociacijos direktorius Gintaras Šeputis minėtąja reklama nesipiktina, tačiau mano, kad reikia vengti dviprasmiškų reklamų. J. Tamulio nuotr.

Mažareikšmio pažeidimo atvejais, nepadarančiais esminės žalos vartotojų interesams, VVTAT, vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, reklamos skleidėjui gali taikyti įspėjimą ar rekomendaciją, neskirdama baudos.

Nustačius Reklamos įstatymo pažeidimą, bendrovei būtų skiriama ekonominė sankcija nuo 289 iki 8688 eurų.

Reklama – pagal reikalavimus

UAB „Lukoil Baltija“ Marketingo grupės vadovė Šarūnė Kulšytė-Žičkienė komentavo, kad skleidžiama reklama „Jau geriau viršyti svorį nei greitį“ – humoristinė ir turėtų būti vertinama kartu su kitomis šios reklaminės kampanijos priemonėmis: „Perki vieną – gauni vieną“, „Neištepa kelnių, jei valgote su šortais“.

Atstovės manymu, šios reklamos pagyvina dažnai nuobodžių, šabloninių reklamų visumą. Reklaminė kampanija buvo skirta pritraukti dėmesį, tą funkciją esą atliko puikiai.

„Reklama parengta ir skleidžiama laikantis visų Lietuvos teisės aktų reikalavimų, tad sprendimą dėl jos tolesnio naudojimo priimsime gavę Vartotojų teisių apsaugos tarnybos nutarimą“, – sakė Š. Kulšytė-Žičkienė.

Nuomonės įvairios

Lietuvos komunikacijos agentūrų asociacijos (KOMAA) direktoriaus Gintaro Šepučio teigimu, minėtasis šūkis gali būti suprastas įvairiai.

„Aš suprantu, kad norima pasakyti, jog vienu atveju kenki sau, antru, viršydamas greitį, – kitiems. Tad esą geriau kenkti sau“, – sakė G. Šeputis, pridurdamas, kad pats šia reklama nesipiktina, bet reikėtų vengti dviprasmiškų šūkių, kurie gali kažką užgauti.

Respublikinės Šiaulių ligoninės gastroenterologė Gitana Acutė mano, kad šūkis „Jau geriau viršyti svorį nei greitį“ – labai rizikingas. „Viršyti svorį“ – intencija į nutukimą, tampantį pasauline problema.

Gastroenterologė Gitana Acutė sako negalinti sugalvoti blogesnio pasirinkimo reklaminiam šūkiui.
Gastroenterologė Gitana Acutė sako negalinti sugalvoti blogesnio pasirinkimo reklaminiam šūkiui.

Gydytoja priminė, kad dėl nutukimo vystosi cukrinis diabetas, metabolinis sindromas, kepenų lėtinės ligos. Pastaruosius kelerius metus pastebimas kepenų suriebėjimas būtent dėl antsvorio. Jis didina ir vėžio riziką.

„Blogesnio pasirinkimo šūkiui negalėčiau sugalvoti. Vos ne pasirinkimas žmogui, kokia mirtis jam „patogesnė“: turint antsvorį, sveikatos sutrikimų ir komplikacijų ar staigi ir ūmi“, – stebėjosi reklamos pasiūlymu gastroenterologė.

 

SKAIČIAI IR FAKTAI

Remiantis Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) duomenimis, Europoje antsvorio problemą turi 25–75 proc. suaugusiųjų, nutukę yra 5–30 proc. suaugusiųjų.

Nutukimas yra viena rimčiausių visuomenės sveikatos problemų Europoje.

Nutukimas susijęs su daugelio lėtinių ligų, tokių kaip 2 tipo cukrinio diabeto, dislipidemijos, miego apnėjos, širdies ir kraujagyslių sistemos ligų (hipertenzijos, insulto, koronarinės širdies ligos ir kt.) padidėjusia rizika. Šiuo metu susirgimai išvardytomis ligomis sudaro didžiąją dalį visų susirgimų, o kartu tai yra ir vienos iš dažniausiai pasitaikančių mirties priežasčių ir Europoje, ir visame pasaulyje.

Be to, nutukimas turi neigiamą įtaką ir šalies ekonomikai, nes nutukę žmonės paprastai pasižymi sumažėjusiu darbo produktyvumu, padidėjusia rizika susirgti nutukimo sąlygotomis profesinėmis ligomis.

Nutukimo komplikacijų gydymas sukelia papildomą naštą visuomenei. Jei nutukimo paplitimas ir toliau didės tokiu tempu, jo sukeliamos pasekmės tiek sveikatai, tiek šalies ekonomikai artimiausiu metu tik dar labiau sustiprės ir pasunkės.

Šaltinis: Nutukimo prevencijos darbo vietoje rekomendacijos (2015, Sveikatos apsaugos ministerija)

Patalpinta: Žiniasklaida