„Meno Duobėje“ – šiuolaikinės kultūros sklaida

„Meno duobė“. Archyvo nuotr.

Neretai tenka išgirsti atvirai išsakomą neigiamą visuomenės nuostatą prieš populiariąją žiniasklaidą, kurioje dažnai publikuojama nekokybiška informacija tam tikru kryptingu aspektu ar informacijos tiesiog trūksta. Įvairūs specializuoti leidiniai mums siūlo tai, ko pasigendame atsivertę paprasčiausią dienraštį. Būtent tokią galimybę suteikia internetinio puslapio www.menoduobe.com iniciatoriai Aleksandras Pasevinas ir Gintarė Žitkevičiūtė, kurie subūrė bendraminčius vienam tikslui įžvalgų ir informacijos jiems aktualia šiuolaikinės kultūros tema paieškoms. 

Kas, kaip ir apie ką

Pasak „Meno Duobės“ koordinatorės Vilniuje Ilonos  Klimaitytės,  idėja įkurti šiuolaikiniu menu besidominčią organizaciją kilo iš kelių kūrybingų jaunų žmonių pasipiktinimo nuobodžiai pateikiama šiuolaikine kultūra lietuviškoje internetinėje erdvėje. Neigiamai vertinamas buvo ir informacijos bei jaunų menininkų darbų sklaidos trūkumas.

„Meno duobė“ veiklą pradėjo kaip „blogas“, kuris sujungė skirtingos patirties ir nuomonių žmones, besidominčius šiuolaikine kultūra. Manau, tai kartu yra ir stiprioji organizacijos pusė, ir pagrindinė jos idėja – sukurti erdvę, kurioje laisvai jaustųsi žmonės, turintys ką pasakyti, aktyviai dirbantys savo kryptimi, žinantys ko nori ir ieškantys būdų, kaip tai pasiekti“, – sakė I. Klimaitytė.

Tinklalapyje publikuojami straipsniai, nuotraukos, video klipai. Anot I. Klimaitytės, jame kalbama apie tai, kas aktualu: kūrėjus, jų darbų pristatymus, renginius. Komanda ieško to, kas nėra plačiai žinoma, vengia  jau aptartų aspektų.

„Meno Duobės“ išskirtinumas – siekis organizacijos publikacijose išlaikyti pusiausvyrą tarp informatyvumo ir asmeninės nuomonės. Visgi pripažįstama, kad subjektyvumo straipsniuose yra labai daug. Nariai to visiškai nesistengia nuslėpti, nes mano, jog būtent tai daro juos unikalius. „Žinoma, faktai svarbu, tačiau įdomiau prisiminti ne tai, kada gimė vienas ar kitas kūrėjas, o ką apie jį rašantis žmogus turi pasakyti. Žongliruoti faktais moko mokykloje ar universitete kur pamažu išmoksti, kaip sukompiliuoti keturiolika skirtingų šaltinių per vieną naktį, kaip viename tekste pagrįstai sujungti Lady Gaga ir Joną Aistį, kokiomis aplinkybėmis mirė Napoleono žirgas“, – teigia I. Klimaitytė, – „Meno Duobei“ svarbu, kad straipsniuose jaustųsi subjektyvus balsas. Dabar nebėra bendrų naratyvų ir vienos tiesos, kiekvienas dėliojasi savo „minipasaulius“ ir todėl svarbu priimti skirtingas nuomones.“

Veikla ne tik kompiuterio ekrane

Šiuolaikinės kultūros sklaida „Meno Duobėje“ neapsiriboja vien publikacijomis. Vykdomi įvairūs šiuolaikinio meno ir socialinės tematikos projektai – organizuojamos parodos, koncertai, diskusijos, festivaliai, mokymai, inicijuojamas apleistų erdvių pritaikymas kultūrinėms reikmėms. Anot I. Klimaitytės, savo projektais „Meno Duobė“ siekia eksperimentuoti, jungti skirtingas meno sritis, pajudinti sustabarėjusias mintis ir asmenybes, kelti iššūkius ar net konfliktus sau ir dalyviams. „Įgyvendiname tai kolaboruodamiesi su žmonėmis, kurie ateina ir išeina kada nori. „Meno Duobė“ yra tarsi korys, turime misiją skleidžiančią komandą, kuri nurodo kryptį, – sakė I. Klimaitytė. – Kiekvienam projektui prie branduolio jungiamos kitos mažos dalys, tuo metu reikalingos ir įdomios. Po projekto korys pamažu išsiformuoja, pradeda formuotis kitas.“

Bendras interesas ne tik Lietuvoje

Šiuo metu „Meno Duobėje“ yra apie 15 nuolatinių narių, tačiau publikuojami ir nenuolatinių autorių tekstai. Dalis rašančiųjų gyvena užsienyje. Tai suteikia naudos organizacijos veiklos plėtrai ne tik Lietuvos mastu. 2012 metų pradžioje ji įsiliejo į tarptautinę erdvę, buvo sukurtas tinklapio atitikmuo anglų kalba.

Pasak I. Klimaitytės, vienas pagrindinių „Meno Duobės“ tikslų yra sukurti tiltą tarp Rytų ir Vakarų, nes kūrybinių industrijų sritis Rytų Europoje yra mažai išvystyta. „Norint pasiekti kokybišką bendradarbiavimą, būtina dirbti kalba, kurią supranta daugiau nei 3 milijonai žmonių“, – mano I. Klimaitytė.

Tarptautinis bendradarbiavimas nelieka bevaisis – organizacijos vykdyto projekto „Kūrybiškumo Kioskas“ įdomiausi autorių darbai bus pristatyti Londone meno mugės „Shoreditch“ metu. Kai kuriems „Meno Duobės“ veikloje dalyvaujantiems asmenims buvo suteikta galimybė dalyvauti mokymuose įvairiose Europos valstybėse.

Ateities perspektyvos

Vieni artimiausių strateginių „Meno Duobės“ planų – siekis tapti save išlaikančia organizacija, vykdančia nuo valstybės finansavimo nepriklausomą veiklą. „Vis labiau suvokiame, jog ne pelno siekianti organizacija reiškia ne tai, jog joje visi dirbantys neuždirba atlyginimų, bet tai, jog organizacijos veikla yra paremta misijos ir tikslų vykdymu, ir tai yra prioritetas prieš materialinį pelną, – sako I. Klimaitytė. – Per keletą metų veiklos įsitikinome, jog norėdami kelti kokybę ir įgyvendinti ambicingesnius projektus, turime rasti būdų, kaip finansiškai išlaikyti savo veiklą bei pasiūlyti auditorijai patrauklius kūrybinius produktus ir paslaugas.“ Organizacija jau dabar siūlo įsigyti meno kūrinių, inicijuoja mokamus renginius ir mokymus, siūlo tikslinę reklamą lietuvių ir anglų kalbomis.

Visgi, pasak Ilonos Klimaitytės, „Meno Duobės“ narių pagrindinis tikslas yra tvirta komanda iš meniškų, organizuotų, o svarbiausia, motyvuotų, idėjų kupinų žmonių, turinčių savo kritišką nuomonę.

Patalpinta: Rašiniai