Skaidrumas yra būdas atgauti pasitikėjimą
Šių metų „Žurnalistų dienų“ šventės šūkis „Kokybė be banalybės“ puikiai iliustruoja, kad renginiu siekiama ne tik paminėti Spaudos atgavimo, kalbos ir knygos dieną, bet ir pasvarstyti apie žiniasklaidos problemas. Vilniaus universiteto Žurnalistikos institute trečiadienį pranešimą apie žiniasklaidos skaidrumą ir etiškumą skaitė amerikiečių žurnalistas Bryan P. Bradley. Amerikietis yra dirbęs tokiBloomberg, Dowjones, Northern Enterprise, Reuters, The Baltic Times.
Lietuvoje gyvenantis žurnalistas paskaitą pradėjo teigdamas, kad skaidrumas kyla iš valdžios – įstatymų, pilietinės visuomenės ir pačių medijų. Įvairios žiniasklaidos priemonės turėtų atskleisti, kas yra jų savininkai, kokie yra jų tiražai, reikėtų viešai pateikti finansinę atskaitomybę. Medijos dažnai šių reikalavimų nesilaiko.
Žiniasklaidos darbo skaidrumą turėtų kontroliuoti patys piliečiai. B. P. Bradley davė pavyzdį, kai 2011 m. lapkričio mėnesį viešojoje erdvėje pasklido žinia, jog viena Ispanijos televizijos laida „La Noria“ užsakė interviu, sumokėjo moteriai, kad ši kalbėtų tai, ką jie pasakys. Buvo sulaukta didžiulio visuomenės pasipiktinimo. Pradėtos akcijos Facebook socialiniame tinkle, laida buvo boikotuojama. Labiausiai sureagavo reklamos davėjai, kurie atsisakė dirbti su laida. Netekus rėmėjų, „La Noria“ turėjo atšaukti savo programą. Kaip skaidrumo pavyzdį pranešėjas pasitelkė ir „The Guardian“ žurnalistą, kuris savo asmeniniame tinklaraštyje pradėjo skelbti kokius honorarus gaudavo iš įvairių organizacijų per pastaruosius 5 metus ir ragino tai daryti savo kolegas. Šie atvejai rodo, kad kiekvienas žmogus gali prisidėti prie geresnės, patikimesnės žurnalistikos kūrimo.
Anot amerikiečių žurnalisto, apie skaidrumą šiais laikais kalbama daug, kadangi interneto dėka atsirado daug nekokybiškų, neprofesionalių, neetiškų informacijos skleidimo priemonių, todėl krito pasitikėjimas žiniasklaida. Atsirado poreikis per naują permąstyti svarbiausius žurnalisto uždavinius. Sąmoningesnė tapo ir visuomenė. Žmonės suvokė, jog reikia apie tai kalbėti, kadangi žiniasklaidos turinys yra didelė atsakomybė, prie kurios prisideda ir jie patys.
B. P Bradley akcentavo, kad žiniasklaidoje egzistuoja du pasauliai – Misija ir Verslas. Tai reiškia, kad vieni renkasi darbui vardan tiesos ir gerovės skleidimo, o kiti vardan pinigų. Tačiau žiniasklaidos priemonės neišsilaikys, neišgyvens jeigu jų veikla neatneš pelno ir neturės reitingų, auditorijos. Kaip sujungti abu šiuos pasaulius, kad nesikirstų su žurnalistine etika? Ar galima išlikti teisingiems, principingiems, objektyviems ir taip pat turėti gerus tiražus ir turėti finansinės naudos?
Žiniasklaidos tobulinimui reikia kritiškos visuomenės, kuri gebėtų savo pastabomis, nuomonės reiškimu formuoti geresnę žiniasklaidą. Reikia atsakingų reklamos davėjų, medijų įvertinimo už skaidrumo ir atskaitingumo standartų laikymąsi ir griežtesnės, akylesnės stebėsenos.