Pokalbis su prof. Žygintu Pečiuliu: kūrybinių darbų gynimas man yra šventė
Kaip tik neseniai pasibaigė žurnalistikos bakalauro studentų baigiamųjų kūrybinių darbų gynimai. Dalyvavote komisijose, girdėjote studentų pristatymus tad pasidalinkite įspūdžiais, profesoriau.
Procedūra yra palyginti nauja, bet tai jau buvo antri metai, kai bakalauro kūrybiniai darbai yra ginami žiemą, žiemos semestro metu. Anksčiau viskas buvo rengiama ir ginama pavasarį – ir teorinis, ir kūrybinis darbai. Turiu pasakyt, kad kūrybinių darbų gynimas bent jau man yra šventė. Rengiam žurnalistus, kūrybinę specialybę ir būtent čia yra savotiškas vainikavimas, patikrinimas kaip mūsų kolegos yra kūrybingi, nes norėčiau priminti, jog yra tam tikras nuoseklus procesas – studentai atlieka praktikas per visą bakalauro studijų procesą: antram, trečiam, ketvirtam kursuose ir dar yra praktiniai, kūrybiniai darbai „Universiteto žurnaliste“, dirbant su dėstytojais įvairiuose kursuose.
Dabar jeigu kalbėtume apie lygį, be abejo, kaip ir kiekvienais metais negali tokio apibendrinimo pasakyti, kad aukštesnis, žemesnis. Iš tikrųjų būna įvairių darbų ir tai lemia mažiausiai keli aspektai: vienas dalykas – tai paties studento požiūris, nes galima pasitenkinti bet kokiu teigiamiu pažymiu ir galima norėti kažką įrodyti arba netgi turėti tam tikrą džiaugsmą rengiant kūrybinį darbą. Antras dalykas – mes leidžiame rengti specialius darbus ir leidžiame panaudoti praktikos metu atliktus darbus, bent jau dalį jų darbų. Dalis studentų bendradarbiauja, darbuojasi žiniasklaidos priemonėse, tai jie tiesiog rengia savo kūrybinius darbus ten. Viena vertus, mes esame joms labai dėkingi, kad padeda ypatingai su techninėm priemonėm, padeda mūsų studentams parengti baigiamuosius darbus, bet yra ir specifinė bėda – tam tikros žiniasklaidos priemonės klišės: tarkim, įvairūs reikalavimai, kuriuos mes galim kartais kritikuoti, kurie gali tramdyti studento polėkį, norą padaryti kažkaip kitaip. O ten reikia būtent šitaip.
Kai kurie kolegos, ir aš palaikau jų siekį, per studijų metus nori išbandyti viską. Pavyzdžiui, studentai po pirmo kurso atlieka praktiką spaudoje, regionuose. Toliau po antro kurso jie atlieka specializacijų praktiką. Tai gali būti rašto raiška, garso raiška, garso ir vaizdo raiška. Yra tokių studentų, kurie, tarkim, atlikę praktiką rašto raiškoje, garso raiškoje (radijuje), paskutinę praktiką atlieka garso ir vaizdo raiškos priemonėje (televizija, internetas) norėdami viską pabandyti, bet matome tam tikrą paradoksą: baigiamasis kūrybinis darbas jiems būna pirmasis mėginimas sukurti filmą arba laidą, nes jie iki tol šio dalyko dar nebūna darę. Tai mes bandom atsižvelgti į šiuos dalykus.
Grįždamas prie šventės analogijos noriu pasakyti, kad stengiamės pakviesti ir praktikų į komisijas, kurie yra tarsi žvilgsnis iš šalies. Šiais metais audiovizualinių darbų komisijoje dirbo žinomas žurnalistas Henrikas Vaitiekūnas, buvusi žinoma žurnalistė Dalia Kutraitė (dabar Viešųjų ryšių darbuotoja), doktorantė Aurelija Vernickaitė, kuri daug metų yra dirbusi „LNK“ televizijoje reportere. Šie žmonės išeidami net ir dėkoja, kad pakvietėme juos, nes jiems tai yra savotiškas sugrįžimas į universitetinę erdvę. Nedaug kur šiandien Lietuvoje rasi tokių vietų ir momentų, kai žmonės susėdę kalba, analizuoja žiniasklaidos kūrinius. Daug kur ir redakcijose taip yra, kad parašiau, išleidau ir einu vėl rašyti. Sukūriau kažką, ištransliavau ir vėl einu iš naujo daryti. Esu girdėjęs iš mūsų buvusių studentų, kad jie pasigenda analizės – kad kažkas kažką pasakytų, pakritikuotų. Nors kartais jie išgirsta ir ne pačius maloniausius žodžius, nes jie ginasi darbą, kuris jau yra transliuotas, pavyzdžiui, nacionalinės televizijos eteryje. Niekas nieko ten nepasakė, bet pats jau faktas, kad transliuotas žinių ar rytinėje laidoje ir staiga tas darbas mūsų komisijoje susilaukia didžiulės kritikos ir aš manau, kad pirmoji studento reakcija – pyktis, apmaudas, bet tai gali išeiti visiškai į naudą, jeigu vis dėlto studentas protingas, suvokia, kad kartais ne tik galimybė turėti gerą kamerą, montažą ir mikrofoną yra pagrindas sukurti kažkokį kūrinį, bet tame kūrinyje turi būti ir atitinkamas turinys.
Bakalauro baigiamųjų darbų kūrybines dalis galite peržiūrėti čia: Bakalauro baigiamieji kūrybiniai darbai