Vėjo gaudymas laukuose

Žilvinas Cibulskas – vienas perspektyviausių modeliuotojų Lietuvoje. Nuotraukos iš asmeninio albumo.

Kartais vasarą galima pamatyti nedideles žmonių grupeles, kurie gainioja vėją. Jį pasitelkę, jie skraidina savo lėktuvėlius tam, kad pasiektų kiek įmanoma geresnį rezultatą. Netinkamu metu paleistas modelis gali sužlugdyti varžybas, todėl nuolatos reikia stebėti vėjo kryptį, jo stiprumą. Tokių entuziastų hobis – aviamodelizmas.

Laisvojo skridimo modeliavimas Lietuvoje nėra itin populiarus sportas. Varžybose dalyvaujantys žmonės vieni kitus pažįsta, o naujų veidų sutinkama retai. Vis dėlto, ši sporto šaka mūsų šalyje gyvuoja jau ne vieną dešimtmetį. Iš kartos į kartą perleidžiamos geriausios tradicijos, ieškoma naujų būdų pagerinti modelio skridimą. Nuolatos tobulėjančios modelių gamybos technologijos, medžiagų pritaikymas ir konstrukciniai ypatumai didina konkurenciją.

Taip atrodo F-1-C klasės modelis.

Šiuo metu, vadovaujantis pasauliniais standartais, modeliai skirstomi į tris klases: F-1-A modeliams priskiriami sklandytuvai. Šių modelių ypatybė yra ta, kad jie į orą pakeliami tempiant 50 m ilgio valą, modeliuotojų vadinamą „lejeriu“. Sportininkas, keldamas modelį į viršų, turi atlikti kelis darbus: stebėti vėjo kryptį, pasirinkti tinkamą bėgimo greitį, valdyti modelį, sulaukti tinkamos akimirkos modeliui paleisti. Jeigu viskas pavyksta sklandžiai, modelis gali pakilti iki 100 m aukščio starto metu. F-1-B klasei priskiriami modeliai, kurie į orą pakyla gumos variklio pagalba. Šios klasės modelio skridimui didelę įtaką daro tai, kokia guma yra naudojama varikliui. Svarbiausias faktorius – vėjas. Prieš modelio paleidimą reikia jausti ne tik jo greitį ir kryptį, bet ir tai, ar jis yra šiltas ar šaltas. Taip pat reikia stebėti aplinką, tinkamu metu pamatyti ateinančią karšto oro srovę. Jeigu modelis paleidžiamas tinkamu momentu, jis gali pakilti pankankamai aukštai, kad būtų pasiektas maksimalus rezultatas. Paskutinioji ir viena įdomiausių savo techniniais duomenimis klasė – F-1-C, kurios modelius į padangę kelia vidaus degimo varikliai. Šie lėktuvo modeliai pasižymi tuo, kad pasiekia neįtikėtiną pagreitį. Vos per 5 sekundes jie gali pakilti į 100 m aukštį, o kilimo pabaigoje pasiekia 240 km/h greitį. Visas klases vienija tai, kad paleidus modelį jo nebeįmanoma valdyti ir jis skrenda ten, kur neša vėjas. Bet koks pašalinis modeliuotojo įsikišimas į modelio skridimą jam esant ore traktuojamas kaip nusižengimas, o naudojant neleistinus prietaisus sportininkas gali būti diskvalifikuojamas.

Nors iš pirmo žvilgsnio aviamodelizmas atrodo kaip žaidimas, tačiau jis reikalauja techninių žinių, ne mažiau svarbu turėti gerą nuojautą. Šiuo sportu žavisi įvairaus amžiaus žmonės. Varžybose dalyvauja tiek vaikai, tiek suaugę. Vienas jų – Žilvinas Cibulskas, šiuo metu studijuojantis Vilniaus Gedimino technikos universitete. Jo specialybė – aviacijos mechanika. Sąsajų tarp modeliavimo ir studijų jis neįžvelgia: „Kai kurie dėstytojai kalba apie aerodinamiką, kuri labai svarbi aviamodelizmui. Tiesa, aš dar pirmakursis, tad sunku pasakyti kiek viskas gali būti susiję“. Modeliavimu jis pradėjo domėtis dar besimokydamas mokykloje: „Buvau ketvirtoje klasėje. Tuo metu mano brolis lankė modeliuotojų būrelį, tačiau aš dar negalėjau jame dalyvauti. Tėtis paprašė mokytojo, kad mane priimtų, bet vos po mėnesio man ten buvo nebeįdomu. Pasiėmiau ruošinius, kad galėčiau dirbti namuose“. Per visą modeliavimo laikotarpį jis pasiekė nemažai pergalių, netrukus tapo gerbiamas patyrusių šio sporto veteranų. Šiuo metu jis gali didžiuotis ne vienu pasiekimu Lietuvoje: „Moksleivių laisvojo skridimo čempionate tapau čempionu ir vicečempionu, keliuose Lietuvos taurės etapuose tapau prizininku, esu Lietuvos čempionas, Lietuvos taurės vicečempionas, trejus metus priklausau suaugusiųjų rinktinei“. Varžybose Žilvinas dalyvauja su F-1-C klasės modeliu. Per visą savo modeliavimo laikotarpį, jis turėjo kelis modelius, tačiau kaip pats prisipažino, dabar turimas yra geriausias. Kalbėdamas apie ateities planus, Žilvinas neslepia ambicijų: „Šį sezoną žadu pasirodyti kiek įmanoma geriau Lietuvoje. Vasarą planuoju vykti į Vengriją, pasaulio taurės etapą, savo masiškumu prilygstantį Europos čempionatui“.

Aviamodeliavimas prilygsta vėjo gaudymui, nes tik jį pasikinkius galima laimėti varžybas. Gali turėti patį geriausią modelį, tačiau neturint pojūčio oro sąlygoms, nepadės niekas. Dažniausiai šias varžybas laimi nebūtinai geriausia technika apsiginklavęs sportininkas.
Norintieji iš arčiau susipažinti su laisvojo skridimo modeliavimu, gali atvykti į varžybas, kurių Lietuvoje būna net kelerios. Vilniuje vyksta Baltijos šalių čempionatas, Vilniaus bei Varėnos taurės varžybos, taip pat dažnai varžybos vyksta ir Biržuose.

Patalpinta: Rašiniai