Globaliai surišti

globe

Žodis „tinklas“ Lietuvių kalbos žodyne apibūdinamas tokiais charakteringais žodžiais: raizginys, audinys, gaudyklė, plėvė. Žvejo ar voro tinklas turi vienareikšmį tikslą – supančioti grobį taip, kad jis negrįžtamai įkliūtų. Kokio grobio ir kokiam tikslui tyko milijonus pasaulio gyventojų suraizgęs socialinis tinklas?

Bendravimas, filmai, naujienos ir net pokeris

Psichologas Timas Petrauskas sako, kad asmeninio blogo rašymas daugiau davė, nei atėmė. Asmeninio archyvo nuotr.
Psichologas Timas Petrauskas sako, kad asmeninio blogo rašymas daugiau davė, nei atėmė. Asmeninio archyvo nuotr.

Šiaulietis Laurynas Fokas mėgsta su draugais žaisti pokerį. Skirtingai nei daugelis mano, šiam žaidimui nereikia kortų, stalo, cigarų ar viskio. Vaikinas sako, kad gerai pokerio partijai su ištikimiausiais draugais šiandien tereikia interneto ryšio: „Realybėje stinga laiko, per dideli atstumai ar blogas oras – „Facebook‘e“ visada vasara, o geriausi ar tolimiausi draugai – ranka pasiekiami“. Lauryną kaip ir daugumą jo bendraamžių socialiniai tinklai vilioja galimybe bendrauti, klausytis muzikos, žiūrėti vaizdo filmukus, ir, svarbiausia – visa tai daryti nemokamai.

Vilnietė Agnė Graikšaitė socialiniuose tinkluose aktyviai bendrauja jau keletą metų. Merginai tada buvo įdomu pažiūrėti, kaip sekasi užsienyje gyvenantiems bičiuliams. Tačiau šiandien Agnė pastebi, kad vien bendravimo nebeužtenka: „Smagu ir įdomu išgirsti, ką naujo pamatė, sužinojo ar atrado draugai“.

Psichologas Timas Petrauskas, turintis savo „blogą“, sako, kad tai jam suteikė ir įdomių potyrių. „Paskutinis nutikimas – LNK pakvietė filmuotis laidoje „Būkite sveiki“, nes žurnalistė, rengianti šią laidą, skaito mano „blogą“.

Už savo „blogą“ esu gavęs nemokamą „Laisvalaikio“ kortelę. Bet pasitaiko ir kurioziškų ar net nemalonių situacijų. Mano klientai „bloge“ prisiskaito apie mane, pasidaro smalsūs, ima visko klausinėti. Kažkada rašiau, kaip sekėsi pajungti skalbimo mašiną nuomojamame bute. Kitą dieną buto šeimininkas juokėsi iš mano istorijos, nes ją irgi skaitė „bloge“, – nutikimus pasakoja psichologas.

Bėgama nuo vienišumo

Agnė Graikšaitė pakvietimą įsitraukti į socialinį tinklą gavo iš užsienyje studijuojančios draugės. Asmeninio archyvo nuotr.
Agnė Graikšaitė pakvietimą įsitraukti į socialinį tinklą gavo iš užsienyje studijuojančios draugės. Asmeninio archyvo nuotr.

Psichologo T. Petrausko nuomone, kuo didesnis tinklaraščio populiarumas, tuo labiau reikia cenzūruoti pačiam save:  „Vis labiau kyla mintis rašyti anoniminį „blogą“, kuriame galėtum išvengti tiek vidinės, tiek išorinės cenzūros. Iš vienos pusės „blogo“ autorius siekia dėmesio, pripažinimo, prenumeratorių, tačiau iš kitos pusės „blogo“ rašytojas nėra toks jau savanaudis. Jis negauna už šią veiklą pajamų, turėdamas populiarų „blogą“, gali pareklamuoti kokį nors renginį nemokamai.

Kad ir kaip keistai skambėtų socialiniuose tinkluose aprašoma gyvenimo kasdienybė, kada ir su kuo valgė, gėrė ar miegojo vienas ar kitas žmogus, niekas neverčia šių išpažinčių skaityti. Tačiau socialiniai tinklai “sugavo” milijoninę auditoriją, kuriai  įdomu virtuliai stebėti kitų gyvenimus ir mintis.

T. Petrauskas mano, kad socialinio tinklo traukos galia slypi žmonių prigimtyje: „Žmonėms norisi išvengti sunkaus vienišumo jausmo. Egzistenciškai žiūrint, kiekvienas iš mūsų gyvename savo atskirame pasaulyje ir pabūti su kažkuo, susilieti nėra jau taip lengva. Tiek norintis, kad jį „sekiotų“, tiek „sekiotojas“, užsiimdami šia veikla, jaučiasi kartu ir, tikėtina, bent tą akimirką išvengia vienatvės“.

Kraustysimės į virtualų pasaulį

Prieš keletą metų daug jaunų žmonių save reklamuodavo įvairiose pažinčių svetainėse, tačiau šiandien auditoriją  pavergia globalūs socialiniai tinklai „Facebook“, „Twitter“, „Netlog“, „Myspace“ etc. Šiaulietis studentas L. Fokas įsitikinęs, kad pažinčių puslapiuose visų akys nukreiptos į nuotraukas.

Nors socialiniuose tinkluose irgi yra daug nuotraukų, tačiau jų tikslas kitas – parodyti, kokiuose renginiuose dalyvavai, kur keliavai, ką pamatei, pasidalyti įspūdžiais: „Ateityje tokio pobūdžio tinklai įgaus dar daugiau galimybių, tai taps viso pasaulio portalu, kur vienoje vietoje pirksime maistą, rūbus, bendrausime, mokėsime sąskaitas, mokysimės nuotoliniu būdu, rašysime skelbimus. Jauni žmonės gyvena virtualioje erdvėje ir tendencijos labai aiškios – iš ten jie nesitrauks“, – ateities perspektyvas brėžia internautas.

Socialinis tinklalapis Vartotojų skaičius
www.one.lt 944 tūkst.
www.klase.lt 317 tūkst.
www.frype.lt 156 tūkst.
www.facebook.com 143 tūkst.
www.linkedin.com 26 tūkst.
www.blake.lt 3 tūkst.
www.twitter.com 400

Šaltinis: UAB „Media – House”, „Veidas”

Patalpinta: Publikacija