Vilniaus universitetas trumpai tapo beprotnamiu

Šviesioje pavasario pavakarėje scenoje tamsu, pakaitomis tai užgęsta, tai užsidega šviesa, ją maino purpuriniai blyksniai, blausiai šviečiantys už baltų skvernų. Girdisi šaižus švilpuko garsas, direktorius Jaksas vejasi ligonį, talžo bizūnu, įrankis, regis, net raitosi iš pykčio ir malonumo. Jaksas rėkia, net purslai drimba, klounas bejėgiškai guli, dejuoja, jam skauda. Ne, tai ne kriminalinis įvykis, tai – dar tik tragikomedijos „Cirkas“ pradžia.

Šioje nuotraukoje moterys (Dženė ir Apolonija pykstasi dėl Pilypo, nesutaria, kuriai jis priklauso).

Spektaklis „Cirkas“ atspindi kitokį ligoninės gyvenimą

Trupė MINIMUM, įkūnijusi „Cirką“ ir kitus spektaklius, pasirodymus rodė įvairiose pasaulio šalyse. Jie tarptautiniame studentų teatrų festivalyje sugebėjo laimėti prizą už geriausią scenografiją. Šis spektaklis nemokamai buvo rodomas ir Vilniaus Universitete kelis kartus visą balandžio mėnesį.

„Cirko“ psichiatrinėje ligoninėje viskas kitaip: ligoniai neguli ramiai savo lovose, jų neverčia visąlaik būti ramiais, jie privalo paklusti ligoninės viršininkui Jaksui (aktorius Andrius Rokas), kuris mostaguoja bizūnu, be paliovos rodo savo patriarchalinę valdžią. Ligoniai viršininko verčiami vaidina improvizacinius šou, prie jų turi prisidėti ir kiti darbuotojai, bet klounas Pilypas (aktorius Algimantas Frankonis) nepritampa, šioje scenoje jis tik juokdarys, kurio niekas nesupranta ir vengia. Nors spektaklio ašis yra Klouno meilės keturkampis su jo žmona Apolonija (Evelelina Dambinskaite), viršininku, jo žmona Džene (Egle Kukcinavičiūte), bet visame vaidinime aktoriai ironiškai žvelgia ir į „sveikuosius“ žmones.

Aktoriai pašiepia milijonierius ir skubančiuosius

Keleivių scenoje ligoniai ironiškai pajuokia visąlaik skubančius didmiesčio žmones, nuolat trypiančius vietoje, kažkur bėgančius, bet nežinančius kur. Ši scena labai primena rytinį Vilnių prieš prasidedant darbui, kai užsimiegoję žmonės lekia dar nesuprasdami kur.

Spektaklyje toliau yra pašiepiami žmonės, šįkart milijonieriai, savo rankose turintys tik skylę. Nors kišenėse žvanga pinigai, bet dvasiškai jie neturi nieko, tik ją, pro kurią mato pasaulį.

„Cirko“ personažai ieško laimės nelaimingoje meilėje

Pilypo žmona Apolonija žino, kad yra apgaudinėjama, bet nepyksta, vis stengiasi palenkti jį į savo pusę, reikalauja padovanoti kūdikį, lyg tvirto meilės ryšio ženklą. Pagalvoju, kokia ji tradicinė sunkumų palaužta moteris, gaila, bet vis dar tiki laiminga santykių pabaiga, kai jų jau beveik nėra.

Aktoriaus Andriaus Roko kuriamas personažas Jaksas prasilenkia su kuriamu įvaizdžiu: jis dėvi džentelmeno cilindrinę skrybėlę, kuri kontrastuoja su jo elgesiu. Iš pirmo žvilgsnio skrybėlė rodo inteligentijos simbolį, kita vertus, personažas yra grubus, nuolat įsitempęs, smurtaujantis – pyktis net matomas jo išsišokusioje, pulsuojančioje kraujagyslėje kakle.

Dženė, Jakso žmona, išsiskiria iš kitų aktorių savo švelniu lyg vieversio balsu ir gana smulkiu kūno sudėjimu. Paradoksalu, bet ji elgiasi neįprastai: vyras ją verčia skirtis su meilužiu, bet ji nesutinka, yra tvirtai apsisprendusi. Tikriausiai realybėje mušama moteris nebūtų tokia drąsi, juk čia spektaklio siužetas, ne tikras gyvenimas.

Savo kandžiais pajuokavimas klounas nesusilaukia nei pripažinimo, nei pagarbos – visi jo vengia. Nesuprasto Pilypo liūdesys maišosi su sumišimu. Iš vienos pusės jo geidžia meilužė, šmėžuojanti lyg nelaboji dvasia, iš kitos – jo moraliniai įsitikinimai neleidžia palikti atsidavusios žmonos.

Pabaiga, kurios niekas nesitikėjo

Spektaklio pabaigoje, pasigirdus varpų gaudesiui ir priblėsus šviesoms publika nuščiūva, laukia, kas bus toliau, bet jis jau pasibaigęs. Aktoriai pagarbiai nusilenkia, pasigirsta žmonių pritariantis plojimas lyg padėka už įdomų vaidinimą. Išeinu susimąsčiusi, atrodo, kad šis spektaklis buvo kažkuo kitoks, į visuomenę jis pažvelgė kitu, sarkastišku žvilgsniu.

Patalpinta: Rašiniai