„Žurnalistų pusryčiuose“ – atviras pokalbis su buvusia Latvijos „Dienos“ redaktore

Portalas „Cita Diena“.
Portalas „Cita Diena“.
„Diena“, kaip ir kiti Latvijos leidiniai, daugiau nei 50 procentų sumažėjus pajamoms iš reklamos, susidūrė su sunkia kova už būvį. Tačiau prie to prisidėjo ir kova išbandžiusi žurnalistų vertybes ir įsitikinimus.

Pirmąją žiemos dieną, „Transparency International“ Lietuvos skyrius jau penktą kartą pakvietė į diskusiją. Šį kartą tema buvo „Besikeičiantis žiniasklaidos modelis: latvių „Dienos“ atvejis“. Visą istoriją apie spalio pradžios įvykius Latvijoje, kai, pasikeitus „Dienos“ savininkui, iš darbo išėjo keliolika žurnalistų, buvo galima išgirsti iš pirmų lūpų – buvusios „Dienos mediji“ redaktorės  Nellijos Ločmanelės, kuri lapkričio 30-tą buvo susitikusi su Kauno universiteto studentais, o vėliau skaitė paskaitą Vilniaus universiteto žurnalistikos pirmakursiams.

Šių metų liepą, švedų kompanija „Bonnier Business Press“ „Dienos“ leidinių grupę pardavė Aleksandrui Tralmakui. „Dienos“ žurnalistams nebuvo paaiškinta, iš kur naujasis savininkas gauna pajamas. Patiems „Dienos“ žurnalistams teko tirti savo laikraščio savininko pajamų šaltinį. Spalio mėnesį A. Tralmakas atskleidė, kad investuotojai – Roulandų (Rowland) šeima iš Didžiosios Britanijos, tačiau su jais buvo neįmanoma susisiekti.

„Diena“ tapo pagrindiniu Latvijos laikraščiu nuo nepriklausomybės atgavimo. Laikraščio pamatas buvo liberalios redakcijos pažiūros, nepriklausomumas nuo įvairių politinių ar komercinių jėgų. Po dienraščio pardavimo buvo sunku išlaikyti gerą reputaciją, laikraščio skaidrumą, nes, kaip N. Ločmanele teigė: „Kaip gali pažadėti būti sąžiningas savo skaitytojams, jei negali paaiškinti, iš kur laikraštis gauna investicijas?“

„Dieną“ palikę žurnalistai įkūrė interneto naujienų portalą citadiena.lv. N. Ločmanelė sako tikinti tuo, ką daro. Dabartinis jos tikslas – užauginti šį portalą iki žiniasklaidos grupės.

N. Ločmanele – netipiško šiems laikams žurnalisto pavyzdys. Už pinigus jai daug svarbiau įsitikinimai: sąžiningumas, skaidrumas prieš skaitytojus. „Svarbiausias dalykas – gera reputacija. Mes turime tik vieną gyvenimą ir suklysti galime tik vieną kartą“ – taip įkvepančiai kalbėjo viešnia iš Latvijos.

Patalpinta: Auditorija