NEmieganti televizija

S ženklas – nuolatinis naktinės TV palydovas. A. Ramoškaitės nuotr.
S ženklas – nuolatinis naktinės TV palydovas. A. Ramoškaitės nuotr.

Lietuviškoms televizijoms atviros sekso scenos, alkoholio reklama – tabu, tačiau tik iki dvidešimt trečios valandos. O kas po to? Nutariau pati tai išsiaiškinti, prisijungdama prie maždaug 30 tūkstančių žiūrovų, naktimis neišjungiančių lietuviškų TV kanalų.
Kanalas – kitas, turinys – tas pats

Mano mėgstamos TV programos baigiamos transliuoti apie vidurnaktį, todėl tikrąją „naktinę“ televiziją dažniausiai regiu tik sapnuose. Tačiau šįsyk bus kitaip. Apie antrą nakties spusteliu TV pultelį. TV3 rodo laidą „Sexity.lt“, BTV – „Bambą“, TV6 – „Telejazz“. Pavadinimai skirtingi – esmė ta pati: tai interaktyvūs šou suaugusiesiems, siūlantys virtualias pažintis bei pramogas. Suvokiu, kad komercinės televizijos dienos principų nekeičia ir naktį – programos sudėliotos taip, kad žiūrovas galėtų rinktis tik iš analogiško formato ir turinio laidų, rodomų skirtingais kanalais, bet  tuo pačiu metu.

Tos laidos panašios kaip viena: mažame kvadratėlyje, užimančiame apie ketvirtadalį ekrano – daili, jauna laidos vedėja, kurios pagrindinis darbas, panašu – būti rodomai per televiziją. Likusią ekrano dalį užima įvairaus pobūdžio trumposios žinutės, virtualūs, ir ne tik, siūlymai. Po gero pusvalandžio, ištverto žiūrint šiuos šou, pasidarė apmaudu dėl dviejų dalykų. Pirmiausiai, apėmė liūdesys dėl auditorijos, žiūrinčios ir/ar dalyvaujančios tokio pobūdžio laidose. Kita vertus, dar labiau gaila laidos vedėjos, kuri dar beveik tris valandas turės dirbti lėle, spaudančia klaviatūros mygtukus ir retsykiais perskaitančia horoskopus.

Tiesa, LNK televizija apie antrą nakties bent kiek originalesnė – kol kiti kanalai propaguoja naktines pažintis, ji siūlo tų  pažinčių realizavimo būdą – atviras sekso scenas rodantį serialą „Geidulingi ketinimai“. Padėkoju televizijai už neeilinę galimybę paganyti akis į tvirtus ir įdegusius vyrų kūnus. Vyriškoji auditorijos dalis tikriausiai turi jausti dėkingumą už lieknų didžiakrūčių merginų vaizdus, tačiau alternatyvos žiūrėti ką kita nėra. Suvokiu, kad šiuo paros metu TV tinklelis, akivaizdu, orientuojasi į „gyvenimo įprasminimo“, t.y. trumpalaikių verbalinių ar seksualinių santykių, siekiančią auditorijos dalį.

Geri filmai – kankinamiems nemigos

Būtų  neteisybė sakyti, kad po dvidešimt trečios valandos televizijos nieko nerodo ir kiek kitokių prioritetų auditorijai. Štai darbo dienomis nuo dvidešimt trečios iki antros valandos nakties Lietuvos televizijos dažniausiai kartoja įvairias anksčiau rodytas laidas, pamėgtus TV serialus ar kino filmus. TV3 televizija tris pirmąsias „naktinės“ TV valandas rodo „CSI kriminalistus“, „Herojus“, „Peterburgo banditus“ ir panašius serialus, pritraukiančius nemažai žiūrovų.

Panašiai savo auditoriją išskirsto ir LNK televizija, kasdien nuo vienuoliktos valandos vakaro siūlanti vis skirtingas laidas, filmus ir serialus. TNS Gallup duomenimis, naujajame LNK sezone tarp populiariausių naktinių televizijos programų – Snobo kino „Gyvenimo užrašai“, laida „Pergalės skonis. Eurobasket 2009 apžvalga“, kino filmas „Didžioji įtampa“, serialai „Mėnesiena“, „Deksteris“.  Tačiau kodėl kino meno vertybės Snobo kine ar kai kurie pripažinti serialai patenka tik į naktinius TV tinklelius ir pasmerkia auditoriją ryte eiti į darbą neišsimiegojus? Tai klausimas, kurį žiūrovai ir TV kritikai kelia nuolat, tačiau TV kanalų vadovai savo strategijų neatskleidžia.

Iškentus naktį prie TV ekrano, kilo vienintelis klausimas: „naktinė“ televizija rodo bet ką, kad tik rodytų, ar siūlo tai, ko žiūrovai labiausiai nori? Turbūt neverta tikėtis, kad nuo vėlyvo vakaro iki ankstaus ryto rodomos televizijos laidos sulaukia milžiniškų reitingų. Vis dėlto savo auditoriją lietuviška „naktinė“ TV jau prisijaukino: statistikos duomenimis, naktį lietuviškus kanalus žiūri apie 30 tūkstančių žiūrovų.

Naktinės reklamos ypatumai

Vos laikrodžiai išmuša dvidešimt trečią valandą, televizorių  ekranuose keičiasi ne tik laidų, bet ir reklamų turinys. Be mums įprastų skalbimo miltelius, dantų pastas, šampūnus ar kitas prekes siūlančių reklamų „naktinė“ televizija pateikia kur kas originalesnį siūlomų produktų asortimentą.

Uždraudus stipriųjų alkoholinių gėrimų reklamą dienos metu, pastaroji  įsitvirtino naktiniuose TV ekranuose. Įvairių  rūšių bei skonių degtinės, trauktinės, nauji likeriai – visa tai prekės, kurių jums labiausiai reikia tamsiu paros metu. Bent jau taip mano televizija ir siūlo, siūlo, siūlo.

„Naktinė“ televizija savo ištikimam žiūrovui taip pat pasiūlys „psichologo“ paslaugas, jeigu jas, žinoma, galima taip vadinti. Bent keletą kartų per naktį jūs išgirsite malonų merginos balsą, siūlantį vyrams „papasakoti tai, ko nedrįstų net savo draugėms“.

Ką  pamačiau visą naktį praleidusi prie TV ekrano, tikrai nenudžiugino. Vis dėlto, ką ir kuriuo paros metu žiūrėti – kiekvieno žmogaus reikalas.  Aš  renkuosi naktinį miegą.

Romo Sakadolskio, JAV ir Lietuvos žurnalisto, buvusio Lietuvos radijo ir televizijos tarybos nario, komentaras:

Kaina – vienas svarbiausių kriterijų vėlyvos nakties televizijos laidoms. Naktiniam tinkleliui televizijos renkasi tas laidas, kurios daug nekainuoja. Naktį dažniausiai laidos kartojamos, nes tai ir pigu, ir legalu. Todėl sena tampa gera.

Palyginus Lietuvos naktinę televizijos programą su, pavyzdžiui, JAV siūlomu tinkleliu, yra nemažai skirtumų. JAV komercinės televizijos stotys dažniausiai veikia apskritą parą. Laiko ciklai skirstomi iki maždaug 23 valandos, tada iki maždaug 6 valandos ryto.  Apie šeštą septintą valandą rytine naujienų laida pradedamas naujos dienos ciklas. Nakties televizijos metas paprastai prasideda po maždaug valandą iki vidurnakčio pasibaigiančios vėlyvosios  naujienų laidos.

JAV TV nakties eteris užpildomas įvairiai: vėlyvo vakaro TV pokalbių  ir komikų laidomis, senais arba senesniais filmais, senomis serijinėmis laidomis ar vadinamuoju „informercial“ – tariamomis informacinėmis laidomis, kurios iš tiesų yra pusvalandžio trukmės reklamos.

Patalpinta: Publikacija