Paraštės. Pokalbis: Steve Jobs. Genialus verslas ir verslo genialumas

Biografinė S. Džobso (S. Jobs) knyga. Leidyklos „Obuolys“ nuotr.

Mobilioje Lietuvos radijo ir televizijos studijoje, įsikūrusioje Vilniaus knygų mugėje, vyko tiesioginė laidos „Pinigų karta“ transliacija. Pokalbio temą įkvėpė  neseniai išleista Styvo Džobso (Steve Jobs) – vieno iš elektronikos ir programinės įrangos korporacijos „Apple“ įkūrėjo – biografija lietuvių kalba. Ši biografinė knyga 2011m. pripažinta populiariausia knyga pasaulyje. Styvas Džobsas dažnai buvo vadinamas verslininku, kūrusiu genialias verslo idėjas ir gebėjusiu jas įgyvendinti.

Apie Styvo Džobso asmenybę kalbėjo, kas yra genialumas versle diskutavo šios knygos vertėjas Paulius Ambrazevičius ir interneto ekspertas, VU Komunikacijos fakulteto Žurnalistikos instituto dėstytojas Džiugas Paršonis.

Pokalbis nebuvo vedamas laikantis nuoseklumo ar įprastų knygos pristatymo, diskusijos tendencijų.

Vos prasidėjus laidai, vedėjas Andrius Tapinas paklausė knygos vertėjo P. Ambrazevičiaus, koks Styvo Džobso biografinis faktas jam labiausiai įsiminė.

„Įdomiausias faktas visgi buvo jo jaunystės pomėgis vartoti LSD (narkotinė medžiaga. D.J.K. pastaba). Vėliau, būdamas žinomas verslininkas ir kalbėdamas universitetuose, Styvas Džobsas aiškino studentams, kad jie nesuprasią jo genialių idėjų tol, kol nebus išbandę LSD“. Tokį faktą išgirdus, galima jį traktuoti kaip skatinimą vartoti narkotines medžiagas. Tačiau, ar taip yra iš tiesų?

Tokioje pokalbio pradžioje galima pastebėti profesionalių debatininkų mėgstamą metodą – įžanginėje kalbos dalyje, norint sudominti skaitytoją, pasakoma prieštaringai vertinama mintis ar  atkreipiamas dėmesys netikėtu veiksmu. Tokį metodą naudoja garsus debatininkas Vilas Džaunsas (Will Jones) ar retorikos meną įvaldęs Velso princas Čarlzas (Charlse) (http://www.youtube.com/watch?v=AgoRoFeq_5g).

Pristatant ir aptariant knygą šioje laidoje, buvo ne įprastai naršoma biografija, o pateikiamas požiūris tarsi iš kitos lango pusės, t.y. paties Styvo Džobso ir jo biografinės knygos santykis. Knygos autoriui, žurnalistui Valteriui Isaksonui (Walter Issacson) S. Džobsas negailėjo interviu – knygoje surinkta per keturias dešimtis. Tačiau jau išleistos knygos Styvas Džobsas taip ir neperskaitė dėl savo charakterio, nors nuotrauką viršeliui išrinko pats. Žinia, internetas siūlo ne tik pasiskaityti apie Styvo Džobso genialumą, tačiau akivaizdžiai pabrėžia ir jo sunkų charakterį, despotiškumą ir pan. Gyvenimo pabaigoje S. Džobsas šiek tiek atlėgo– tai ir buvo priežastis, kodėl jis taip ir neperskaitė savo paties biografinės knygos – manė galįs per daug įsiusti.

Apie S. Džobso sunkaus charakterio kuriamą nepalankią aplinką kitiems pasakojo interneto ekspertas Džiugas Paršonis. Šioje laidoje buvo pateikiama daug konkrečių pavyzdžių, kurie nesuabsoliutina žmogaus kaip gero ar blogo, kaip despoto ar altruisto, tačiau leidžia žvilgtelėti į konkrečią gyvenimo situaciją.

Pokalbio dalyviai (iš kairės) : P. Ambrazevičius ir Džiugas Paršonis. Leidyklos „Obuolys“ nuotr.

Taigi D. Paršonio pateiktas pavyzdys. S. Džobso esą bijoję visi šalia dirbę žmonės, nes „Apple“ korporacijoje jis turėjęs galutinį žodį. Kartą, prireikus specifinio diskelių įrenginio, S. Džobso ir inžinierių nuomonės nesutapo. Inžinieriai, slapta iš Japonijos atsigabenę specialistą, dirbo prie alternatyvaus projekto, o ,vos S. Džobsui įėjus į laboratoriją , inžinierius japonas būdavo paslepiamas į tualeto kambarį ar spintą, kad tik S. Džobsas neužsirūstintų. Alternatyvusis projektas, pasirodo, buvo vykęs ir S. Džobsas pripažino savo netiesą – netgi apsidžiaugė, kad kažkas sugebėjo sukurti geresnį įrenginį už jo. Tai atskleidžia S. Džobso asmenybės dvilypiškumą, įrodo jo, kaip specialisto, rūpinimąsi savo sritimi, o ne tik savo asmeniu.

Nėra lengva apibrėžti sąvokas. Taip pat nėra lengva pasakyti, kas išties tikrasis genialumas yra. Vieni manys, kad tai įgimta sėkmė būti ir kurti, kiti sakys, kad dideliu darbu pasiekta sėkmė, treti galbūt suvoks tai kaip mokėjimą „prasisukti“, tačiau genialumas be nesėkmės sąvokos netenka prasmės.

S. Džobsas laikomas vienu genialiausių ir sėkmingiausių pasaulio verslininkų, bet biografinės knygos vertėjas P. Ambrazevičiaus pateikė Styvo Džobso visiško fiasko pavyzdį, kuris leidžia suabejoti, ar genialumas ir sėkmė yra tapačios sąvokos . Neva S. Džobsas smulkiai suplanavo, kaip turi būti pastatyta viena iš pirmųjų „Apple“ gamyklų – brangiausi įrenginiai, daug prabangos, net kokiomis spalvomis viskas turi būti išdažyta sumanyta. Gamykla buvo pastatyta, tačiau pasirodė, kad S. Džobso technologinis gamyklos išdėstymas visiškai nepasitvirtino ir gamyklą teko nugriauti. Didžiulės pinigų sumos. Ir ne mažesnis moralinis fiasko. Galbūt genialumas – mokėti išlikti ir toliau būti naudingu net ir po didžiulių nesėkmių?

Vilniaus knygų mugėje vyko tiesioginė laidos „Pinigų karta“ transliacija. Dalios J. Kavaliauskaitės nuotr.

Žinoma, verslas – tai nėra vienas žmogus, kad ir koks protingas ar genialus jis bebūtų. Verslo sąvoką suprantu kaip veiklą, paremtą asmenine rizika ir idėjomis, kurias padeda įgyvendinti kiti žmonės. Todėl nebūtinai genialus žmogus gali kurti genialų verslą. Nežinia, ar S. Džobsas buvo genialus, ar ne, tačiau tikrai tokiu save laikė.

Pokalbio metu nemažai pavyzdžių buvo pateikta apie tai, kaip neva S. Džobsas pirmiausia išpeikęs kurio nors iš komandos narių idėją, vėliau ją pateikdavo ir įgyvendindavo kaip savą. Nemažai kam kyla klausimas, kodėl būtent S. Džobsas eidavo pristatinėti naujų „Apple“ produktų – juk dirbdavo visa kompanija. D. Paršonis į tai atsakė: „Pirmiausia, tai jam puikiai sekėsi. Nuo pat pirmojo kompiuterio Mac pristatymo. Jis turėjo produkto viziją, žinojo jo panaudojimo galimybės, be to, niekam ir nenorėjo užleisti scenos pristatymams, nes manė, kad svarbiausias kompanijoje yra jis.“

S. Džobsas gyvenimo pabaigoje sakė iššifravęs, ką reikia daryti su televizija, kad ji taptų 2.0 – modernia, skaitmenine. Tačiau jis nespėjo savo idėjų įgyvendinti arba pasidalinti mintimis su galinčiais tai padaryti. „Spėju, kad šios S. Džobso idėjos dėl 2.0 televizijos šiandien neleidžia miegoti ne vienam verslininkui.“ – sakė D. Paršonis.

Turbūt geriausiai pokalbyje keltą klausimą – kas išties yra genialumas versle – apibūdina P. Ambrazevičiaus pateiktas pavyzdys, kai S. Džobsas, nuvykęs pas JAV prezidentą Baraką Obamą (Barack Obama), išdėstė, ką reiktų daryti, kad finansiškai lengviau Amerikoje būtų gyventi. Barakas Obama pradėjo aiškinti, kodėl tų idėjų negalima įgyvendinti. Tai labai įsiutino vieno iš sėkmingiausių pasaulyje verslų kūrėją S. Džobsą. Taigi galima daryti išvadą, kad genialus verslas arba genialumas versle yra tikslingas komandos darbas mąstant, ką turi padaryti, kad viskas būtų įmanoma. Tai turbūt ir būtų genialumo ir verslo sankirta pagal S. Džobsą bei jo biografijos interpretacijas.

Patalpinta: Rašiniai