Kaip „Google“ nustojo būti „Google“?

Per dieną „Google” gauna apie du milijardus užklausų. Autorės nuotr.

Pradedančiųjų inkubatoriaus įkūrėjas Polas Grehemas (Paul Graham) parašė publikaciją apie „bauginančius“ naujokus, kurie, jo manymu, gali padaryti tave milijardieriumi. Šiame straipsnyje yra išsakoma nemažai kritikos tam, kas pastaruoju metu vyksta su „Google“ paieškos sistema: „Dabar naudodamasis „Google“ aš dažnai pajuntu seniai praėjusių dienų nostalgiją, kai ši paieškos sistema buvo tikra. „Google“ visuomet nurodydavo interneto puslapius, kuriuose rasdavau visus atsakymus greitai ir be jokio chaoso. Dabar sistema dirba tokiu principu, kad tiesa yra tai, kas tiesa yra tau asmeniškai. Puslapiuose visiškai nėra tvarkos. Jei aš netyčia nuvedu žymeklį į klaidingą vietą, atsitikti gali bet kas “.

Analizuojant „Google“ kompanijos varomąsias jėgas, buvo iškelta hipotezė, jog viskas  paieškos sistemoje priklauso nuo informacijos valdymo. „Google“ renka informaciją pagal vartotojų norus. Visi sistemos pakeitimai priklauso nuo jų – vartotojai yra analizuojami, kad kompanija suprastų, kas jiems labiausiai patinka. Kas galėtų užginčyti tai, kad informacijos pagrindas visiškai priklauso nuo vartotojų? Todėl „Google“ veikimo principas iš esmės pagrįstas šūkiu: „Duokit vartotojams tai, ko jie nori!”.

Pagrindinė problema: kol „Google“ informacijos rinkimo mastai yra milžiniški, tol visa sistema veikia individo elgesio lygmeniu. Tam, ko iš tikrųjų nori „Google“ vartotojų bendruomenė kaip visuma, pateikiamos informacijos sraute nebėra vietos. Ši sistema vartotojams patikdavo dėl savo pagrindinės idėjos – žinių visumos atskleidimo. Net jeigu neišsirinkdavai nė vieno iš dešimties pirmųjų gautų rezultatų (tokiu atveju paieška vertinama kaip nesėkminga), vis vien galėdavai įvertinti užklausos atsakymus, remdamasis kontekstu.

Dabar viskas yra pasikeitę dėl paieškos priklausymo nuo socialinių tinklalapių. Tai gali būti naudinga, tačiau kuo labiau paieškos sistema ir pats interneto puslapis yra supaprastinamas, tuo blogiau jis atskleidžia pradinį tinklalapio kūrėjų sumanymą.

Klausimai apie „Google“ pasikeitimus nagrinėjami ne pirmą kartą, tačiau tai svarbu, nes „Google“ pritaikymas vis labiau orientuojamas į individų poreikiams. Toks veikimo principas būdingas socialiniams tinklalapiams – pritaikomos naujovės, atsižvelgiant į paslaugų paklausą. Vis dėlto toks „madų vaikymasis” neturėtų būti pritaikomas didžiausiai pasaulyje internetino paieškų sistemai.

Parengta pagal užsienio spaudą

Patalpinta: Naujienos, Pasaulyje