Protingos neprisideda prie stereotipų kūrimo

ievos p iliustracija

Perversk populiariausių žurnalų puslapius ir suprasi: mada, grožis, vyrai, lovos reikalai yra neatskiriama moterų pasaulio dalis. Besikartojančios herojės, tos pačios problemos, poreikiai ir lūkesčiai ilgainiui tampa stereotipų apie moteriškąją giminę pagrindu. Kaip galime su tuo kovoti?

Infantili blondinė rinkodaroje iki šiol yra vienas iš pelningiausių įvaizdžių, o moters kūnas ir atskiros jos kūno dalys yra nepakeičiama priemonė parduoti vyrams skirtą produktą (nuo automobilio iki grindjuosčių). Tačiau tą patį matome ir moterims skirtuose leidiniuose: kūno (ir dažnai kuo skurdžiau pridengto) kultas vis sparčiau užkariauja žurnalų puslapius ir viršelius.

Pavyzdžiui, pavarčius „Cosmopolitan“, galime rasti kategorišką šiuolaikinės moters įvaizdį: savimi pasitikinti, nepriklausoma ir svarbiausia – graži ir seksuali. Moterims peršama nuomonė, kaip jos turi rengtis, kaip elgtis, ką valgyti ar kaip gyventi, kad būtų patrauklios, geidžiamos ir laimingos. Iš daugelio reklamų bei publikacijų galima nuspręsti, kad moteris turi nepaliaujamai rūpintis savo grožiu, savo kūnu, kuris yra netobulas, ir jį visą laiką gelbėti įvairiausiomis priemonėmis. Vartojimą skatinančios antraštės beveik visada skamba kaip džiaugsmo šūkiai ar retoriniai klausimai. Tokių nesunkiai randame merginoms skirto žurnalo „Panelė“ tinklapyje:

„Elle“ žurnalas jau 3 numerius iš eilės viršelio žvaigždes fotografavo be makiažo, įmantrių šukuosenų, prašmatnių drabužių, aksesuarų ir be jokių kompiuterinių patobulinimų.
„Elle“ žurnalas jau 3 numerius iš eilės viršelio žvaigždes fotografavo be makiažo, įmantrių šukuosenų, prašmatnių drabužių, aksesuarų ir be jokių kompiuterinių patobulinimų.

Santykiai su vyrais ir seksualumas

Bendras žurnalų moterims bruožas yra nuolatiniai pasiūlymai „kaip susirasti/išlaikyti vyrą“. Atrodo, kad pavergti šiuolaikinio vyro širdį reikia ne meistriškumu virtuvėje, o meistriškumu lovoje. Daugybėje straipsnių apie patogiausias ir netikėčiausias sekso pozas bei technikas moteris yra vaizduojama kaip neišsikraunanti sekso mašina:

  • 200 orgazmų per dieną, arba sunku, užtat kaip malonu! („Panelė“)

  • Jokios magijos, bet jis apkerėtas („Ekstra mergina“)

  • Tikra (ir ne visai) tiesa apie didžiausius sekso gigantus! („Panelė“)

  • Labai praktiški sekso žaisliukai („Cosmopolitan“)

  • Erotinis drąsos detektorius („Cosmopolitan“)

  • Aistringa su stringais („Panelė“)

  • Privatūs gundymo metodai („Ekstra mergina“)

Kas keisčiausia, tokios temos dominuoja merginoms ir jaunoms moterims (14-25 metų) skirtoje „Panelėje“. Nieko jau nebestebina, jei seksualumu trykštančios garsios moterys noriai visiems leidiniams pasakoja intymias smulkmenas iš savo miegamojo ir jų netrikdo dviprasmiškos šių „išpažintinių“ interviu antraštės (neretai turinčios ir įžeidimo atspalvį):

ievos p iliustracija 3
Žurnalų viršelių tendencijos: pasikartojančios veido išraiškos, kūno pozos ir nuogumas.
(I. Petuškaitės montažas)

Taigi ar įmanoma pabėgti nuo stereotipų ir neįkliūti į jų spąstus? Kokia moteris lieka, nukabinus nuo jos visas viešoje erdvėje priklijuotas klišes? Suprantama, tik nuo moters individualumo priklauso, kaip rimtai ji priims žurnale rastą informaciją, ir ar pagal tai vertins save. Tačiau nėra ko pykti, jei iš šalies apie jus yra išsakoma stereotipinė nuomonė, nors pačios vartojate ir išlaikote žiniasklaidą, kurioje tie stereotipai daugiausia ir yra kuriami.

 

KOMENTARAS:

Violeta Sorkinienė,

„Cosmopolitan“ vyriausioji redaktorė

ievos p iliustracija 2
Asmeninio archyvo nuotrauka

Informacija mus bombarduoja kiekvieną sekundę. Ir žurnalai šiame sraute sudaro tik vieną menką segmentą. Per metus perskaitote ne tik dvylika žurnalo numerių. Knygos, internetas, laikraščiai, televizija, draugės, tėvai, pažįstami – visi jie siunčia įvairią informaciją, patarimus, kuriuos jūs arba priimate, arba atmetate. Ta informacija dažnai susipina, prieštarauja viena kitai. Tad kas, jei ne tu pats, atsirenki tai, kas tau tinka?

Nemanau, kad visus moteriškus žurnalus galima suplakti į vieną krūvą. Kiekvienas turi savo specifinę nišą ir misiją. Be abejo, mes norime, kad mūsų skaitytoja jaustųsi laiminga. Ir tokia, kokia ji yra: stora, plona, aukšta, žema, ištekėjusi, išsiskyrusi, namų šeimininkė ar vadovė.

Arvydas Šliogeris,

filosofas

sliogeris01
Asmeninio archyvo nuotrauka

Žmogaus egzistencija neįmanoma be stereotipų įskaitant stereotipą „laužyti stereotipus“. Jeigu aš ar bet kuris kitas nepaklustų stereotipams, jis (ar ji) iškart būtų suvalgytas Didžiosios Burnos, t.y. „savo artimojo“. Todėl susitapatinimas su stereo(mono)tipais yra būtina ir pakankama mano, kaip ir Jūsų, išlikimo sąlyga. Vidutinybė – o tokie mes visi, buvę, esami ir būsimi – bet kuria kaina spaudžiasi į klišę, net jeigu ten labai ankšta. Kitos išeities nėra: arba Tu futliare, arba grabe. Beje, skirtumas minimalus. Linkėčiau šito neužmiršti ir neužsimiršti.

Artūras Tereškinas
Kultūros tyrinėtojas, VDU dėstytojas

fotoAT
Asmeninio archyvo nuotrauka

 Stereotipų  apie moters išvaizdą, seksualumą ir santykius su vyrais negalima vertinti vienareikšmiškai. Viena jie reiškia šių vaizdinių  kūrėjams (žurnalistams, prodiuseriams, reklamos gamintojams ir pan.), kita – moteriškam ir vyriškam žiniasklaidos vartotojui.

Vaizdinių kūrėjams – tai būdas pritraukti vartotoją, sudominti jį, pagaliau sujaudinti. Priversti susitapatinti su geidžiamu vaizdiniu ir pirkti tai, kas padėtų bent kiek priartėti prie jo. Vyrui skaitytojui ir žiūrovui šie vaizdiniai patvirtina įsitikinimą, kad moteris – seksualinis objektas, kurio užduotis – jį tenkinti. Gera gyventi, kai žinai, kad tau kažkas tarnauja. Žiniasklaidos vartotojoms moterims šie vaizdiniai gali būti ir jų tapatybės patvirtinimas, ir nuolatinio nepasitenkinimo bei nepasitikėjimo savimi priežastis.

Atrodo, kad dažnesnis antrasis variantas. Todėl svarbu, kad tiek jos, tiek vyrai mokėtų skaityti vaizdinių reikšmes ir suvoktų, kad vaizdinys – tik netobulas noro būti tobulam atspindys. Tobulybė neįmanoma. Moterį apibrėžia ne tik jos išvaizda ir seksualumas. Santykiai su vyrais nėra jos gyvenimo prasmės išsipildymas. Vaizdiniai formuoja moters troškimus, tačiau ji gali jiems pasipriešinti.

Patalpinta: Publikacija